SealWacs AB: Bolaget kommer att tillverka och sälja eget snus

SealWacs meddelar att bolaget kommer att tillverka och sälja eget snus.

Sealwacs, som idag äger Maxsnus.no AS, har under en längre tid arbetat med att ta fram ett egentillverkat vitt snus. Nu har Bolaget kommit till den punkt där det går att sprida lite ljus över denna verksamhet. Arbetet har bland annat fokuserat på att identifierat rätt smaker, en lämplig tillverkare och att lämna in en ansökan om importlicens.

• Vi räknar med att ha produkten på marknaden under första kvartalet nästa år, kommenterar Marius Arnesen, VD på Sealwacs.

Snuset kommer att tillverkas i Sverige, och kommer initialt att exporteras till den norska marknaden där företaget har en betydande egen distribution. Sealwacs två dotterbolag Maxsnus och We Care har idag tolv fysiska butiker och fyra rena nätbutiker.

• Vi har stora ambitioner för vårt eget snus, även långt utanför Norges gränser. Men vi vill skaffa oss lite erfarenhet innan vi skalar upp produktionen. Det vita snuset i Norge har några särskilda lagkrav. Till skillnad från hur det förhåller sig med nikotinpåsar i Sverige måste den, märkligt nog, innehålla en del tobak, fortsätter Arnesen.

Miljardmarknad

Den norska snusmarknaden fortsätter att växa, eftersom allt fler väljer snus framför andra nikotinprodukter. 2002 såldes 9,3 miljoner snusdosor i Norge. 2009 var antalet 34 miljoner. I år beräknas det säljas långt över 80 miljoner snusdosor.

• Som den snabbast växande rökfria aktören i Norge är det viktigt för oss att kunna erbjuda det bästa sortimentet inom snus och e-cigarettmarknaden. Med våra egna och unika produkter får våra kunder tillgång till det största utbudet av alternativ till röktobak, säger Arnesen.

Stora ambitioner

Sealwacs är Nordens snabbast växande koncern inom rökfritt segment. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive juice, med ett antal ensamrättsavtal med väletablerade rökfria produkter, tolv fysiska butiker, fyra egna webbutiker (www.nordamp.no, www.maxsnus.nowww.friskedrag.no, og www.elektroniske-sigaretter.no )

E-cigarett-marknaden, som fortfarande är i ett tidigt skede, hade en omsättning i Europa om 8,3 miljarder USD 2020 och förväntas öka med 11procent 2021. Snus hade en global omsättning 2020 om 2,6 miljarder dollar. Marknaden indikerar stark fortsatt tillväxt. Europa är den största marknaden och står för 40 procent av den globala omsättningen. Sverige och Norge är de två största marknaderna i Europa. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av världen. Viktiga poäng här är starka synergier, marknadsandelsförvärv och sund finansiell verksamhet.

Claes Holmberg, styrelseordförande. Telefon: +46708254547, E-post: info@sealwacs.se

SealWacs AB, c/o Mcon AB, Södra Larmgtan 4 411 16 Göteborg

Tel: +46 70 825 45 47 www.sealwacs.se