Sealwacs AB förvärvar norska Dampmonopolet AS

Sealwacs AB meddelar att en överenskommelse har träffats om förvärvet av den norska vape-aktören Dampmonopolet AS.

Dampmonopolet har tre fysiska butiker i städerna Flekkefjord, Egersund och Farsund, i sydvästra Norge, ett område där Sealwacs AB har en liten närvaro. Dessutom har de även webbutiken www.dampmonopolet.no.

Köpeskillingen för aktierna är 1 981 800 NOK plus omsättningstillgångar/nuvarande lagervärde/försäljningsbara fordringar, minus skulder såsom lån/förfallna offentliga avgifter/semesterersättning samt bolagsskatt på intjänad vinst före överlåtelsen av företaget. Förvärvet finansieras av SealWacs AB:s egna medel. 40 procent av köpeskillingen betalas kontant. Resterande 60 procent kommer att ersättas med nyemitterade aktier i SealWacs AB, med full lockup till den 1 augusti 2022.

• Förvärvet av Dampmonopolet AS är mycket goda nyheter för SealWacs, Dampmonopolet är för oss ett perfekt förvärv då det stärker företagets geografiska upptagningsområde i Norge. Dampmonopolet har även en egen webbutik och förvärvet kommer att ge synergier relaterade till Dampmonopolets verksamhet och resultat. Vi har höga förväntningar på Dampmonopolet AS och tror att de kommer att bidra till företagets resa framåt, säger Marius Arnesen, VD i SealWacs AB

Spännande utveckling

För 2021 räknar Dampmonopolet AS med att omsätta 3 miljoner NOK med en vinst om 0,5 miljoner NOK.

• Vi som aktieägare i Dampmonopolet AS har bestämt att vi fortfarande vill ta del av den spännande utvecklingen i branschen men då under SealWacs AB:s paraply. SealWacs har byggt upp en stark organisation med mycket kompetens som också har stor potential för vidareutveckling, något vi ser fram mot att ta del av, kommenterar Axel Jacobsen, styrelseordförande i Damponopolet AS.

Snabbast växande
Sealwacs är Nordens snabbast växande koncern inom rökfritt segment. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive juice, med ett antal ensamrättsavtal med väletablerade rökfria produkter, tolv fysiska butiker, fyra egna webbutiker (www.nordamp.no, www.maxsnus.no, www.friskedrag.no, og www.elektroniske-sigaretter.no )

E-cigarett-marknaden, som fortfarande är i ett tidigt skede, hade en omsättning i Europa om 8,3 miljarder USD 2020 och förväntas öka med 11procent 2021. Snus hade en global omsättning 2020 om 2,6 miljarder dollar. Marknaden indikerar stark fortsatt tillväxt. Europa är den största marknaden och står för 40 procent av den globala omsättningen. Sverige och Norge är de två största marknaderna i Europa. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av världen. Viktiga poäng här är starka synergier, marknadsandelsförvärv och sund finansiell verksamhet.

Denna information är sådan som SealWacs är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-18 12:00 CET.

Claes Holmberg, styrelseordförande. Telefon: +46708254547, E-post: info@sealwacs.se

SealWacs AB, c/o Mcon AB, Södra Larmgtan 4 411 16 Göteborg

Tel: +46 70 825 45 47 www.sealwacs.se