Sealwacs AB förvärvar norska DMG1001 Larvik AS

Sealwacs AB meddelar att en överenskommelse har träffats om förvärvet av den norska vape-aktören DMG1001 Larvik AS.

DMG 1001 Larvik AS har en fysisk butik i städerna Larvik (Larvik Damputstyr) och i Porsgrunn (Dampmannen). Detta täcker den sydöstra delen av Norge, ett område där Sealwacs sedan tidigare har en mindre närvaro. Vidare ingår även nätbutiken www.dampmannen.no i förvärvet.

• Att vi nu har DMG 1001 Larvik AS med oss i laget är mycket goda nyheter. Upptagningsområdet för DMG 1001 Larvik AS täcker ett geografiskt område där vi idag har en begränsad fysisk närvaro. Vi är övertygade om att detta förvärv kommer att tillföra ett betydande mervärde till oss. Förvärvet bidrar också till att stärka vår position som den mest framåtblickande och snabbast växande rökfria aktören i Norden, säger Marius Arnesen, VD för Sealwacs AB.

DMG 1001 Larvik AS försäljning under året pekar mot en årsomsättning 2021 på 4,1 miljoner NOK med en vinst på 0,6 miljoner NOK.

Köpeskillingen för aktierna är 2 480 000 NOK, varav NOK ​​300 000 kommer att ersättas med nyemitterade aktier i SealWacs AB, med full lockup fram till 31 december 2022.

Strategiskt placerad

För Sealwacs var detta förvärv strategiskt viktigt med hänsyn till det geografiska läget för DMG 1001 Larvik AS fysiska butiker. Larvik och Porsgrunn ligger i Vestfolds respektive Telemarks län. Detta är en folkrik region, där Sealwacs hittills har haft begränsad fysisk närvaro.

• Den främsta anledningen till att vi har valt att sälja vårt företag är att vi har stor tilltro till Sealwacs tankesätt och affärsmodell. Vi har stor tilltro till att rökfria industrin är en framtida vinnare, och vi kommer att vara med på hela resan, säger Ole Bjørn Valen, general manager för DMG 1001 Larvik AS.

Snabbast växande
Sealwacs är Nordens snabbast växande koncern inom non - smoke segmentet. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e - juice, med ett signifikant antal exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Sealwacs har nu, inklusive DMG 1001 Larvik, arton fysiska butiker, åtta egna nätbutiker (nordamp.no, maxsnus.no, dampmannen.no, friskedrag.no, dampmonopolet.no, norsevape.co.uk, norseeliquid.com och elektroniske-sigaretter.no)

E-cigarett / vape -marknaden, som fortfarande är i ett tidigt skede, hade en omsättning i Europa på 8,3 miljarder USD 2020, och förväntas öka med 11% i 2021. Snus hade en global omsättning i 2020 på 2,6 miljarder dollar. Marknaden indikerar stark fortsatt tillväxt. Europa är den största marknaden och står för 40% av den globala omsättningen. Sverige och Norge är dom två största marknaderna i Europa. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av Europa. Viktiga poäng här är starka synergier, marknadsandelsförvärv och sund finansiell verksamhet.

Denna information är sådan som SealWacs är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-12-01 08:58 CET.

Claes Holmberg, styrelseordförande. Telefon: +46708254547, E-post: info@sealwacs.se

SealWacs AB, c/o Mcon AB, Södra Larmgtan 4 411 16 Göteborg

Tel: +46 70 825 45 47 www.sealwacs.se