Berget bakom huset - ett familjedrama om systerskap, tonår, svek, brustna förhoppningar – och mord.

Baserad på en sann historia och från författaren bakom Labor Day, To Die for och The Good Daughters.

BOKENS HANDLING

Marin County, Kalifornien, 1979.

Det är en torr och varm sommar. När flera unga flickor hittas döda bland bergen bakom Rachel och hennes 11-åriga syster Pattys hem, får deras pappa, en kroniskt otrogen polis, leda utredningen för att hitta ”The Sunset Strangler”. Flickorna tillbringar de långa sommar-dagarna med att fantisera och spana efter vem som kan tänkas vara skyldig till morden, medan mamman sjunker allt djupare in i depressionen efter skilsmässan. Tiden går, fler flickor dödas och systrarna ser hur deras far misslyckas med att fånga mördaren. Rachel bestämmer sig för att ge sig in i ett livsfarligt spel för att få tag på mördaren. Ett agerande som kommer att förstöra hennes pappas karriär och förändra livet för alla hon älskar… Trettio år senare, övertygad om att det är fel person som dömts för morden, återvänder Rachel med en ny strategi för att hitta ”The Sunset Strangler” och ge sin far upprättelse. Det är en plan som avslöjar mer än hon någonsin räknat med – en gammal begravd familje-hemlighet.

OM FÖRFATTAREN

JOYCE MAYNARD är författare till femton böcker, inklusive novellen To Die For och den bästsäljande memoaren At Home in the World – översatt till tolv språk. Hennes roman, Labor Day, blev film och regisserades av Jason Reitman, med Kate Winslet och Josh Brolin i huvudrollerna.

SAGT OM BOKEN

Flickornas – och särskilt Rachels – förhållande till sin kringflackande pappa står i centrum i den här boken … Något som gör ett starkt intryck är Maynards skildring av Rachels beskyddande kärlek gentemot sin pappa. Tony är en fantastisk person: en kvinnotjusare med samvete, en hårt arbetande inspektör som har sina begränsningar.” – Washington Post

Baserad på verkliga händelser då en seriemördare satte skräck i Marin County på sjuttiotalet, skildrar Joyce Maynards After Her berättelsen om två systrar, döttrar till traktens polisinspektör, som bestämmer sig för att ta fast mördaren själva. Men det verkliga ämnet är den kvinnliga tonårstidens mörka vrår.” – Vogue

Sarah Wallskog Lindvall, sarah.wallskog.lindvall@harpercollins.se