HarperCollins Publishers i ett världsomspännande publiceringsavtal med internationellt bästsäljande författaren Karin Slaughter

HarperCollins Publishers har skrivit ett världsomspännande publiceringsavtal med internationellt bästsäljande författaren Karin Slaughter. Avtalet omfattar fyra böcker som kommer att publiceras av HarperCollins på engelska samt på mer än ett dussin andra språk. Detta är första gången HarperCollins förvärvat världsomspännande rättigheter för både engelska och andra språk samtidigt.

"Karin är helt enkelt en av de bästa, mest spännande och mest kreativa thrillerförfattarna i världen. Hennes historik av internationella bästsäljare är bevis på detta. Det har varit ett privilegium att få jobba med hennes böcker sedan starten, och jag ser med spänning fram emot de otroliga möjligheter som skapas i och med detta nya flerspråkiga avtal med HarperCollins ", säger Kate Elton, Executive Publisher för skönlitteratur och facklitteratur på HarperCollins UK.

"Karin har en enorm dragningskraft både i Nordamerika och utomlands, och att kunna arbeta på en global nivå för att öka möjligheten för fler att läsa hennes böcker är mycket spännande", säger Liate Stehlik, Senior Vice President och ansvarig utgivare på William Morrow.

"Vår unika position, med möjligheten att publicera titlar parallellt på sju engelska marknader och 15 översättningsmarknader, är perfekt för Karins internationella varumärke", säger Brian Murray, VD och koncernchef för HarperCollins. "Genom att samordna våra insatser kan vi bredda hennes läsekrets och utveckla nya och innovativa sätt att främja tillgängligheten till Karins böcker runt om i världen."

"Jag är verkligen glad över att ha tecknat detta avtal med HarperCollins globalt,” säger Slaughter. "Detta är en unik möjlighet för global publicering på en helt ny nivå, och jag ser fram emot att arbeta med mitt nya förlag på alla marknader. Jag är också väldigt glad över att återförenas med min redaktör Kate Elton som jag jobbade med redan vid lanseringen av min allra första roman.”

Den första boken som publiceras i Norden är De vackraste (eng. originaltitel Pretty Girls), som utkommer i september 2015.

Internationellt bästsäljande författaren Karin Slaughter har skrivit fjorton romaner. Hon är mest känd för serierna om Grant County och Will Trent, men hon skriver även fristående romaner såsom Edgar-nominerade Cop Town. Hennes thrillers som utspelar sig i Georgia, i den amerikanska södern, är chockerande och spännande, och utforskar ofta det allra mörkaste djupet av mänskligheten. Slaughters böcker har publicerats på 32 språk och sålts i 30 miljoner exemplar världen över. Hon är en etablerad bästsäljande författare i Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Irland, Australien, Holland och Tyskland, och hennes böcker går konsekvent rakt in på topplistorna i både Europa och USA. Slaughter är bosatt i Atlanta.

Anette Ekström | VD
Telefon +46 (0)8 505 511 31 | Mobil +46 (0)70 590 81 95

OM HARPERCOLLINS NORDIC
HarperCollins Nordic är ett dotterbolag till HarperCollins Publishers. Med 27 anställda på huvudkontoret i Stockholm publicerar HarperCollins Nordic över 1100 titlar per år på svenska, norska, danska och finska. Vi publicerar tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker under våra imprints HarperCollins och Harlequin. Böckerna finns till försäljning bland annat hos Akademibokhandeln, ICA Maxi, Adlibris och på harlequin.se