• HarperCollins Nordic/

Nu är Harlequin på jakt efter en ny stjärna. För andra året i rad anordnas en författartävling, där vinsten är ett bokkontrakt.

Merparten av den litteratur som Harlequin i Sverige idag publicerar är översatt från engelska. För att ändra på detta, letar vi efter fler svenska författarstjärnor inom genren. Den 1 februari 2016 tillkännages namnet på vinnaren, och den som blir nästa svenska Harlequinförfattare.

Hur fungerar det?

Tävlingen utlyses den 21 september. Harlequin börjar då ta emot bidrag, som skall bestå av en synopsis på 100 ord som beskriver berättelsen och det första kapitlet på max 5000 ord. Tävlingsbidrag tas endast emot på mail, fram till 21 oktober och endast ett bidrag per person.

Harlequins jury väljer direkt ut de bästa bidragen, och dessa författare får sedan skicka in ett komplett manus. Alla tävlande blir meddelade senast 11 november.

Harlequins redaktörer läser och bedömer de kompletta manusen från finalisterna och väljer sedan ut de fem bästa. Dessa fem manus kommer att publiceras för omröstning på harlequin.se den 15 januari 2016 och namnet på vinnaren tillkännages 1 februari 2016.

Vinst

En lycklig vinnare kommer att erbjudas ett bokkontrakt, och publiceras antingen som tryckt bok och/eller e-bok.

Jury

Juryn består av HarperCollins Nordics VD, förlagschef och två redaktörer.

För mer information:

HarperCollins Nordic är ett dotterbolag till HarperCollins Publishers. Med 31 anställda på huvudkontoret i Stockholm publicerar HarperCollins Nordic över 1100 titlar per år på svenska, norska, danska och finska. Vi publicerar tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker under våra imprints HarperCollins och Harlequin. Böckerna finns till försäljning bland annat hos Akademibokhandeln, ICA Maxi, Adlibris och på harpercollins.se