Parfymsamlaren - En enastående roman om hemligheter, lust, minnen, passion och möjligheter.

”Bländar alla sinnen” - Publishers Weekly

”Denna stämningsfulla roman tar dig tillbaka några decennier till 20-talet och 50-talet, där en ung nygift kvinna undertrycker sitt intellekt för att vara den troféfrun hennes man önskar. Hon blir förkrossad när hon kommer på att han varit otrogen, men kan det i själva verket vara ett sätt för henne att förverkliga sig själv?”  – Glamour, UK

"En färgstark, stimulerande resa genom tiden." – Kirkus

BOKENS HANDLING

Ett brev från den franska advokatbyrån vänder den unga, societetskvinnan Grace Munroes liv i London upp och ner. Det kan inte stämma. Grace har aldrig hört talas om någon
Eva d´Orsey. Varför skulle hon lämna ett arv till Grace och vad är det hon har ärvt?

”Kära madame Munroe, det är med djup sorg vi beklagar Er förlust. Vår firma representerar madame Eva d´Orseys dödsbo och det är vår plikt att informera Er om att Ni är utsedd till huvudarvinge i hennes testamente.”

Så börjar resan som leder Grace från London till Paris och in i den förföriska världen av parfymmakare och deras musor. Vägen via en övergiven parfymerihandel tar Grace närmare den hjärtskärande historien om hennes okända välgörare Eva, en fantastisk kvinna som hänförde 1920-talets överklass i både New York och Paris.

Parfymsamlaren är en roman som tar dig förbi 1920-talets lyxiga New York hotell med alla dess besökare fram till 1950-talets cocktailklänningar i London via promenaddräkter i 1950-talets vårvarma Paris.

OM FÖRFATTAREN

KATHLEEN TESSARO, föddes 1966 i Pittsburgh där hon studerade drama innan hon flyttade till London för att studera vidare i några månader – som blevhela 23 år!

Under dessa år hann Kathleen arbeta på teatern, operan, tv och med film – dock sällan som just skådespelerska utan som allt annat. Det var när hon arbetade på operan med att hjälpa sångarna att bryta ner pjäserna och berättelserna till handling som hon förstod att det var just texter och berättelser hon ville arbeta med.

Tack vare uppmuntran från en workshop i skrivande, och en god vän som gav henne namnet på en duktig bokagent, så gav hon 2003 ut sin debut EleganceIdag bor Kathleen återigen i Pittsburgh med man och barn.

För mer information:

karin.schyffert@harpercollins.se