Prisbelönte författaren Stuart MacBride's nya kriminalserie kommer på svenska!

Den skotske författaren Stuart MacBride har vunnit flera priser för sina Logan McRae-romaner, bl a ”The Dagger in the Library” för en förtjänstfull insats inom kriminallitteraturen. Nu släpps första boken i hans nya serie om kriminalinspektör Ash Henderson; Hälsning från de döda.

HarperCollins Nordic ger ut Stuart MacBrides nya och hyllade kriminalserie. MacBride skriver sina mörka och våldsamma romaner på ett karaktäristiskt sätt, beströdda med svart humor. Det har gjort honom populär i Storbritannien och han har vunnit många priser för sitt författarskap, bl a ”The Dagger in the Library”, ”The Barry Award for Best Debut Novel” och ”Best Breakthrough Author Crime and Thriller Award”.

Den nya serien som nu kommer till Sverige kretsar kring den härjade kriminalinspektören Ash Henderson som har en mörk hemlighet han döljer för alla, men som påverkar allt han gör, såväl i arbetet som privat. Och det fall han arbetar med är mycket mer personligt än någon av hans kollegor kan ana.

Bokens handling

Medierna kallar honom ”Födelsedagsfiraren”. Han har kidnappat flickor i många år – alltid när de ska fylla tretton. Därefter skickar han födelsedagskort till deras familjer som visar hur han långsamt torterar flickorna till döds.

För fem år sedan försvann kriminalinspektör Ash Hendersons dotter Rebecca. Ett år senare kom det första kortet. Men Ash har alltid hållit korten för sig själv. För om sanningen kommer fram lyfts han bort från utredningen, och då kan han inte ge Rebeccas mördare det helvete han förtjänar.

Om författaren

Stuart MacBride föddes i Dumbarton nära Glasgow i Skottland. Han har vunnit en mängd priser för sitt för sina böcker, bland annat CWA The Dagger in the Library, 2007 och ITV3 Crime Thriller Award för Best Breakthrough Author, 2008. Han har tidigare gett ut kriminalserien om Logan McRae, ett par fristående kriminalromaner samt en barnbok om Skeleton Bob.

Titel: Hälsning från de döda / Genre: Thriller / Format: Inbunden / Imprint: HarperCollins / ISBN: 9789164081087 / ISBN e-bok: 9789150915402 / Släppdatum: 2 November 2015 / Pressbilder: HarperCollins Nordic

URVAL AV MEDIER OM BOKEN

”Stuart MacBrides romaner är en ren njutning att läsa.” – Simon Kernick

“En rå, fartfylld och övertygande thriller.” – Aberdeen Press and Journal