Rupert Murdochs mediebolag News Corp köper världens största Romanceförlag Harlequin Enterprises Limited

Harlequins ägare Torstar säljer alla andelar av Harlequin Enterprises Limited till förlaget HarperCollins Publishers, ett dotterbolag till mediehuset News Corp. Köpesumman uppgår till 455 miljoner kanadensiska dollar och affären är en av de allra största inom bokbranschen globalt. I Norden består Förlaget Harlequins verksamhet av utgivning i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

- Det är med stor glädje jag kan bekräfta att Förlaget Harlequin kommer att bli en division inom HarperCollins Publishers, ett av världens största bokförlag, säger Anette Ekström, VD för Förlaget Harlequin.

I och med köpet av Harlequin får HarperCollins en större global närvaro och spridning av sitt innehåll i framförallt Europa och Asien, där man tidigare saknat verksamhet.

- Förutom nyttan av att kunna ta del av varandras kunskaper inom utgivning och bokbranschen kommer vi på Harlequin också att åtnjuta fördelarna med HarperCollins storlek och bredd. Dessutom möjliggör detta avtal ytterligare acceleration inom den digitala utvecklingen och en utökad utgivning av högkvalitativ läsning för alla bokläsare i Norden, säger Anette Ekström.

I och med köpet av Harlequin kommer den nya ägaren News Corp och dotterbolaget HarperCollins Publishers att stärka och befästa sin position som den ledande utgivaren av Romance-litteratur och det även på andra språk än engelska. Ungefär 40% av Harlequins utgivning kommer från böcker på andra språk än engelska samtidigt som 99% av HarperCollins utgivning består av engelskspråkig litteratur.

Under de närmaste månaderna kommer bägge parter att arbeta med att slutföra avtalet och få godkännande i alla instanser som exempelvis Europeiska Unionen.

News Corp, moderbolaget där HarperCollins Publishers ingår, ägs av mediemogulen och miljardären Rupert Murdoch. Medieföretaget är känt som ett av världens allra mest inflytelserika.

HarperCollins, med huvudkontor i New York, är ett av världens största förlag med bred engelskspråkig litteratur inom genrer så som barnböcker, kokböcker, design, hälsa, religion och skönlitteratur. Förlaget är 200 år gammalt och har publicerat några av de främsta författarna som har vunnit bland annat Nobelpriset i litteratur och Pulitzerpriset.

Harlequin är den internationellt ledande utgivaren av Romance och ett av världens största bokförlag med kvinnor som främsta målgrupp. Förlaget, med huvudkontor i Toronto publicerar över 110 titlar per månad på 34 språk på 6 kontinenter. Harlequin har mer än 1000 anställda över hela världen varav 26 personer på det nordiska huvudkontoret i Stockholm.