Springpojken – Andra boken av Gabriella Ullberg Westin om Morden i Hudiksvall

Det är juni och Hudiksvallspolisen förbereder sig för årets studentfirande med fylla och slagsmål. Men staden kokar på mer än ett sätt – den allt tyngre ungdomskriminaliteten breder ut sig.

BOKENS HANDLING

Dagen efter studenten hittas artonåriga Tindra Edvinsson knivskuren till döds på utsiktsplatsen Köpmanberget. Mordet påminner om ett fall tjugo år tidigare då en ung kvinna försvann spårlöst från sin studentfest. Kriminalinspektör Johan Rokka kopplas in på fallet. Men det väcker plågsamma minnen till liv – den försvunna kvinnan var hans ungdomskärlek Fanny. När han parallellt med utredningen börjar nysta i försvinnandet kommer han i kontakt med den grovt kriminella världen och plötsligt står Rokka återigen öga mot öga med en person han helst av allt velat glömma. Det han inte vet är hur långt han behöver gå för att lyckas ta avstånd från sitt tidigare liv.

OM FÖRFATTAREN

GABRIELLA ULLBERG WESTIN är född 1973 och uppvuxen i Hudiksvall. Tidigare bodde hon i Italien där hon arbetade som fotomodell. Idag lever hon i Stockholm med sin familj och är verksam inom kommunikation. Springpojken är hennes andra bok och uppföljaren till debutromanen Ensamfjäril.

CITAT OM ENSAMFJÄRIL

”Riktigt proffsigt. Språket är välformulerat och karaktärerna levande.”

– BTJ, om Ensamfjäril

”Spännande med erotiska inslag om besatthet, hämnd och ensamhet.”

– Lottens bokblogg, om Ensamfjäril

”Håll i er för här går det undan redan från första sidan.”

– Cattis boktips, om Ensamfjäril

”En otroligt spännande bok.”

– Jennifers hörna, om Ensamfjäril

Release: 2016-04-27

För mer information: Sarah Wallskog Lindvall, sarah.wallskog.lindvall@harpercollins.se