Fler föräldrar är oroliga för att deras barn missbrukar

Report this content

Narkotikamissbruket har ökat under senare år. Detta märks genom att fler anhöriga söker stöd hos den mångspråkiga telefonjouren Hassela Helpline. Jouren är öppen för dem som misstänker eller vet att deras barn eller vän använder narkotika eller är kriminella. Misstanken är ofta oerhörd upprivande. Ibland är känslan lyckligt nog ogrundad men skräcken kan också ha blivit verklighet.

- De som ringer är ofta upprivna, behöver råd och någon att prata med. Behovet känns oändligt säger Jenny Anderberg, projektansvarig Hassela. Senast pratade jag med en mamma som hittat droger på sin sons rum. Vad ska hon göra? Vem kan hon vända sig till? Hur pratar hon med sin 15-åring om droger? Dessa frågor är vanliga. En gnagande oro och ofta en rädsla att anförtro sig åt ens de närmaste vännerna är vanligt. Narkotikamissbruket förefaller ha förvärrats under senare år visar en ny rapport från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN. Antalet personer misstänkta för narkotikabrott, antalet som har sjukhusvårdats för narkotikarelaterade diagnoser eller avlidit av narkotikarelaterade orsaker har ökat. - Begränsningen för Hassela Helpline är enbart att många inte känner till jouren, förklarar Jenny Anderberg. Det är svårt och dyrt att sprida information, inte minst att nå invandrargrupper. Men ingen borde behöva känna sig ensam som anhörig till missbrukare. Drogmissbruk och kriminalitet är vanligt förekommande i hela samhället och tyvärr bland många väldigt unga. Vi tar just nu emot nya volontärer för utbildning för att kunna möta de ökade behovet.

Taggar: