Vintern är den nya odlingssäsongen

- årets trendrapport visar sju typiska trender bland millennials

I årets upplaga av trendrapporten 2018/2019 ville vi undersöka hur millennials ser på odling, växter och trädgårdsskötsel. Sammantaget fick vi fram sju beteenden och trender.
- Den kanske mest överraskande trenden är att vintern är den nya odlingssäsongen, säger Karin Fagerström Barker, marknadschef på Hasselfors Garden.

Traditionellt sett infaller trädgårdssäsongen under vår- och sommarperioden. Men för millenniegenerationen ser det lite annorlunda ut. Under våren och sommaren tillbringar de den största delen av sin fritid utanför hemmet: på resor och tillsammans med vänner. Det gör hösten och vintern till den naturliga trädgårdssäsongen. Odling och växtskötsel sker ofta hemma inomhus i krukor, i uterum eller i odlingslådor.

Här nedan presenterar vi tre av sju beteenden som styr millennials mot odling.

INREDA MED VÄXTER GER LUGN
Växter är en naturlig del av livet för millenniegenerationen som särskilt uppskattar gröna växter. Grönska ses som en del av inredningen och gör hemmet komplett oavsett om det handlar om inredning eller är en hobby. Att inreda med växter är också en fråga om status: växter och blommor är ett sätt att uttrycka sig. Både stora och små lägenheter inreds med krukväxter då den övriga inredningen många gånger saknar färg.
- Växter har också en lugnande inverkan på millennials, som spenderar allt mer av sin fritid i hemmet, säger Karin.

EGEN MAT AV EGEN SKÖRD
Den miljömedvetna millenniegenerationen odlar allt mer av sin egen mat och entusiasmen verkar inte avta. Egen matproduktion styr in millenniegenerationen på trädgård och odling. - Upp till 27 % i åldersgruppen odlar växter, grönsaker eller örter för att de vill producera sin egen mat så ekologiskt det går, säger Karin.

ÖKAR PSYKISKT VÄLBEFINNANDE
En snabb digitaliseringstakt, ökat klimathot samt en ökad individuell stress gör millennials till en värderingsdriven generation. För många har odling och växtskötsel en lugnande effekt på hälsan och det har visat sig att grönska hjälper människan att tillfriskna snabbare efter sjukdomar. Grönska ökar också kreativitet, minskar stress och förbättrar koncentrationen.

Trendiga växter 2018/2019

Bland de trendigaste krukblommorna under hösten 2018 kan nämnas orkidéer, färgstarka vriesea och dramatiskt mörk kalla (Zantedeschia). Bland grönväxter är den djungelaktiga monsteran Monkey Mask och storbladiga, grafiska kalatea populära, arter som kommer att finnas i allt fler hem under den kommande säsongen.

Vill du läsa om vilka de sju trenderna är och om de trendigaste växterna 2019 samt trendrapporten i sin helhet? Den finns att ladda ner här i nyhetsrummet samt på Hasselforsgarden.se/trendrapport2018 (länk).

*I trendrapporten Framtidens odlare 2018 ville vi undersöka hur millennials ser på odling, växter och trädgårdsskötsel. Därför genomförde vi under 2018 en undersökning, där 500 svenska och 500 finländska framtida odlare i åldern 20–35 deltog, alla med olika bakgrund och kunskapsnivå.

För mer information:
Kontakta: Karin Fagerström Barker, Marknadschef Hasselfors Garden AB
Telefonnummer: 0702-898933

Om Hasselfors Garden
Kekkilä Group är nordisk marknadsledare inom jord, gödsel och täckmaterial. I Sverige, Norge och Danmark marknadsför vi våra produkter under varumärket Hasselfors Garden. I Finland och Estland verkar vi under namnet Kekkilä Garden. Vi marknadsför våra produkter för trädgårdsentusiaster, yrkesodlare och anläggare av grönytor. Kekkilä Group exporterar också odlingssubstrat till över 60 länder. För Hasselfors Gardens räkning så började allt år 1603 i Hasselfors, Närke. Företaget har en lång och gedigen historia som gör oss till ett av de tio äldsta företagen i Sverige - äldre än postverket. Idag har Hasselfors Garden sitt huvudkontor i Örebro, omsätter ca 300 milj sek och har ca 65 anställda.

Taggar:

Citat

"Den kanske mest överraskande odlingstrenden är att vintern är den nya odlingssäsongen"
Karin Fagerström Barker, marknadschef på Hasselfors Garden.