Hästens och Bea Szenfeld skapar haute couture

Report this content

Hästens inleder ett konstnärligt samarbete med modedesigner Bea Szenfeld i samband med årets Limited Edition säng.  Med uppdrag att tolka varumärket har Bea Szenfeld lyft fram Hästens hantverkskänsla och skapat en exklusiv haute couture kreation i ett unikt Hästenstyg.

“Vi ville att en extern person skulle tolka vårt unika Limited Edition 2014 tyg och vände oss till modevärlden och spännande Bea Szenfeld. Som designer av just ovanliga Limited Editions nappade hon på idén om samarbete.” berättar Mary Petrini, marknadschef EMEA på Hästens Sängar.

”Eftersom jag oftast arbetar i papper och handviker allt jag tillverkar valde jag att applicera detta även på tyget. Jag vek tyget till silhuetter av ett hästhuvud med en japansk origamiteknik. Flera hundra hästhuvuden har jag sedan monterat ihop och skapat en kimono med extrem volym”. säger Bea Szenfeld.

Kreationen visas under kvällen den 23 oktober i Hästensbutiken på Birger Jarlsgatan för en utvald publik. Därefter kommer den att hänga i skylten under ett par veckor.

HÄSTENS LIMITED EDITION 2014

Årets Limited Edition säng från Hästens är tillverkad i det exklusiva tyget Stockholm White – inspirerad av den ikoniska färgen ‘Stockholmsvit’ som etablerades i Sverige under 1950-talet. Den unika sängen speglar Hästens svenska arv och är endast tillgänglig under hösten/vintern 2014.

För mer information, kontakta:
Mary Petrini, Marketing Manager EMEA, Hästens Sängar
tel: 0703 70 43 80, e-post mary.petrini@hastens.se

Sedan starten 1852 har Hästens mål varit att tillverka de absolut bästa sängarna i världen. I vår fabrik i Köping har sömnmakare förfinat hantverket i fem generationer. Varje säng är skräddarsydd för hand med naturmaterial av högsta kvalitet. Det är detaljerna som gör skillnaden i arbetet att få människor att sova bättre så att de kan leva sina liv fullt ut. Med verksamhet i 34 länder och över 200 återförsäljare i Europa, Asien och Amerika har det lilla familjeföretaget vuxit till en global producent och återförsäljare av premiumsängar. För mer information, besök www.hastens.com

Taggar: