Jan Ryde prisad för sin entreprenörsanda

Report this content

I dag får Jan Ryde, VD och ägare av Hästens Sängar AB, ta emot Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj för sina insatser för företagandet i regionen. Varje år uppmärksammar Kungliga Patriotiska Sällskapet tio framstående företagsägare som får ta emot en guldmedalj under högtidligt firande i Riddarhuset.

Kungliga Patriotiska Sällskapet delar årligen ut högst tio medaljer i guld (18 k) av första storleken för gagnerik gärning inom svenskt näringsliv. Medaljen utdelas till entreprenörer i små och medelstora företag, vilka på ägarbasis gjort betydande insatser för sitt företag och för regionen. Förslag till pristagare lämnas av Sällskapets ledamöter, bland andra landshövdingarna i samtliga län, och i motiveringen står bland annat: “Genom sitt visionära ledarskap och sin målmedvetenhet har Jan Ryde genom åren lyckats utveckla företaget på ett imponerande sätt.” Hästens sängar grundades 1852 och är ett familjeföretag i femte generationen. Jan Ryde tog över företaget i slutet av 1980-talet och sedan dess har försäljningen av sängar till privatpersoner ökat med över 30 000 procent. I dag är Hästens etablerat på 23 marknader runt om i världen och tidigare i år fick Hästens Sängar motta Stora Exportpriset 2006. Om Hästens utveckling står i Kungliga Patriotiska Sällskapets motivering: ”När Jan Ryde trädde in i bolaget inledde han på ett föredömligt och skickligt sätt en högkvalitativ produktutveckling som tillsammans med en stark marknadsexponering satte Hästens Sängar ordentligt på världskartan”. Övriga mottagare av Kungliga Patriotiska Sällskapets guldmedalj är Jörgen Appelqvist, Gina Tricot AB, Bengt Bengtsson. SIBA AB, Lars Björkman, Balco, Jan-Olof Brüer, Sectra AB, Patric Fredell, Siljankoncernen AB, Jarl Hallberg, Munkfors Sågar AB, Erik Lindbäck, Lindbäcks Bygg AB, Tor Norrman, Skärvången bymejeri och Kurt Törnqvist, Älgsjö Såg AB. För mer information, kontakta: Emma Sandsjö, VD-assistent och pressekreterare, tfn 0221-274 00 eller 070-632 39 77. Se även Hästens hemsida: www.hastens.se.