Stora Exportpriset till Hästens

Report this content

De stora internationella framgångarna för de svenska handgjorda sängarna från Hästens belönas med Stora Exportpriset. I dag fick Hästens vd Jan Ryde av H.M. Konungen mottaga den fina utmärkelsen på China Teatern i Stockholm.

Under fjolåret stod exporten för hela 71 procent av Hästens omsättning och totalt har familjeföretaget ökat exporten med 335 procent de senaste fem åren. Det Stora Exportpriset delas ut av Exportrådet till ett svenskt företag som har haft stor framgång i sin export de senaste åren. I utnämningen av Hästens Sängar skriver Exportrådet,"Ledningen för Hästens sängar har revolutionerat en traditionell bransch genom att kombinera hantverkstradition med en offensiv varumärkesstrategi. Med en vision om den perfekta sovrumsmiljön och kvalitetskontroll från produktionsled till slutkund har Hästens sängar uppnått internationella försäljningsframgångar på ett flertal marknader". - Vi är stolta och glada över att få ta emot detta fina pris. Det är fantastiskt roligt för oss som företag och för vår personal vars målmedvetna arbete gjort detta möjligt. Priset är ytterligare en bekräftelse på att våra produkter och vårt varumärke uppskattas internationellt, säger Jan Ryde, vd och ägare av Hästens. Från att ha varit ett litet företag i Köping finns Hästens idag på 22 olika exportmarknader. På fem år har den totala exporten ökat från 76,5 mkr till 395 mkr. Den årliga ökningen har i genomsnitt varit 34,6 procent. Hästens ambition är att fortsätta att växa internationellt. För att ytterligare öka expansionen är företaget ständigt påjakt efter potentiella samarbetspartners med engagemang och rätt kompetens för de lokala marknaderna. För mer information om Hästens, kontakta: Anna-Karin Lingham, Koncept- och kommunikationsansvarig, Hästens Sängar påTfn 070- 632 39 77. Se även Hästens hemsida: www.hastens.se Hästens är ett familjeföretag som startade sin verksamhet 1852 och är i dag Sveriges äldsta sängtillverkare. Företaget ligger i Köping och sängarna tillverkas än i dag i rena naturmaterial av skickliga hantverkare. Hästens sängar är märkta med miljömärket Svanen. Hästens säljs i bland annat i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Holland, Spanien, Storbritannien, Frankrike, Italien, USA, Dubai, Österrike, Island, Irland, Saudiarabien, Libanon, Tyskland, Andorra, Belgien, Schweiz, Grekland, Tjeckien och Kina. Företaget sysselsätter i dag cirka 220 personer.