Hatten Förlag och Babblarna i nytt samarbete med Universal Music

Report this content

Hatten Förlag har tecknat avtal angående de populära barnfigurerna Babblarna med Universal Music, världens största skivbolag. Första lanseringen är Babblarnas ”Julgranens sång” och sker idag fredag den 10 december.

Babblarna UniversalJulgranens sng Babblarna

Universal Music är vår drömpartner och avtalet gäller all musik knuten till oss på Hatten Förlag, säger Lennart Blixt, Head of Publishing and Licensing på Hatten Förlag.

Babblarna, som sedan 2006 har främjat språkutvecklingen hos barn, är en stor succé i Sverige. De färgglada figurerna gör språkinlärningen lustfylld och rolig, såväl i hemmet som på förskolan. Babblarnas sång och musik öppnar dörren till språkutveckling, tal och motorik för många barn och deras vuxna.

Singeln ”Babblarnas vaggvisa”, med nästan 100 miljoner streams på Spotify, har nått en hedersam andraplats över de mest streamade låtarna på svenska någonsin. Vaggvisan är också den mest spelade låten i Sverige på Spotify 2021. Babblarnas youtubekanal har strax under 900 miljoner visningar.

Nu är det dags för Babblarnas musik att ta steget ut i världen – och det görs tillsammans med Universal Music.

Vi är otroligt stolta över det samarbete vi nu inleder med Hatten och Babblarna. Hatten har gjort ett gediget hantverk med Babblarna, som har blivit frontfigurer för pedagogisk och kvalitativ underhållning för barn. Genom Babblarnas vaggvisa har en hel generation svenska barn och deras föräldrar placerat Babblarna högst upp bland moderna barnklassiker. Universal Music har en lång historia av att utveckla några av världens största varumärken och musikskatter för barn. Genom samarbetet med Hatten skapas nu möjligheter för Babblarna att ta plats i hjärtat hos barn över hela världen.”

Joakim Johansson, MD Universal Music Group

Vi på Hatten Förlag är glada för detta nya spännande samarbete med Universal Music och vi ser fram emot att få resa ut i världen tillsammans. Hattens känsla för vilken musik som barn vill sjunga och dansa till, i kombination med Universal Musics internationella erfarenhet, kommer att öppna dörrar för Babblarna långt utanför Sverige.”

Anneli Tisell, kreativt nav i Babblarnas värld

För mer information kontakta gärna:

Universal Music: Press Emelie Rosenblad: emilie.rosenblad@umusic.com

Projektledning: Robert Olausson: robert.olausson@umusic.com

Hatten Förlag; Lennart Blixt, email: lennart@hattened.com

Hatten Förlag arbetar för att göra språkutvecklingen för små barn rolig och inkluderande. Förlaget ger främst ut språkutvecklande barnböcker, spel, leksaker och material med tecken, men även facklitteratur på temat tecken- och språkträning. Hatten Förlag står bakom konceptet Babblarna, Sveriges mest populära figurer för små barn 1–5 år. Babblarna används i den pedagogiska verksamheten i flera förskolor. Bland övriga titlar hos Hatten Förlag finns bland andra Ajja & Bajja och Snicksnacksnoken. Förlaget grundades 2002 av grafiska formgivaren Anneli Tisell och har idag tio anställda med säte i Danderyd, Stockholm.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Joakim Johansson, MD Universal Music Group
Lennart Blixt, Head of Publishing and Licensing på Hatten Förlag.
Anneli Tisell, kreativt nav i Babblarnas värld