Hatten vann tvisten om Babblarna

Report this content

Förlaget Hatten har upphovsrätten på sin sida när det gäller de populära barnfigurerna Babblarna. Det framgår av den dom som Arbetsdomstolen meddelade under onsdagen.

Arbetsdomstolens beslut utgör slutpunkten i en tvist där illustratören Ola Schubert hävdat upphovsrätt till de illustrationer som han medverkat till för Hatten. Detta ledde bland annat till att Youtube stängde ner filmerna med Babblarna i en månad. Hatten stämde då Ola Schubert.

Det känns otroligt skönt att få bekräftat att Hatten har upphovsrätten till Babblarna. Nu kan vi fokusera helt på att utveckla Babblarna och hjälpa barn i deras språkutveckling, säger Anneli Tisell, vd och grundare av Hatten Förlag.

Arbetsdomstolen skriver i ett pressmeddelande att ”illustratören utan att protestera medverkat till företagets förfoganden över figurerna på ett sådant sätt att företaget får anses ha förvärvat förfoganderätten. Enligt Arbetsdomstolen kunde illustratören också förutse vad företaget skulle göra med de illustrationer han gjorde under sin anställning. Därför vann arbetsgivarsidan.”

Ola Schubert har genom åren fått en bra ersättning för sitt arbete, helt enligt våra överenskommelser. Domen bekräftar att företag kan anlita kreatörer och veta att man äger rättigheterna till det man investerar i. Det är bra för både företag och kreatörer, säger Anneli Tisell.

Arbetsdomstolen var enhällig i sin dom och den kan inte överklagas.

För mer information, kontakta gärna: Anneli Tisell, vd Hatten Förlag, telefon: 073-687 14 07, e-post: anneli@hattenforlag.se

Hatten Förlag arbetar för att göra språkutvecklingen för små barn rolig och inkluderande. Förlaget ger främst ut språkutvecklande barnböcker, spel, leksaker och material med tecken, men även facklitteratur på temat tecken- och språkträning. Hatten Förlag står bakom konceptet Babblarna, Sveriges mest populära figurer för små barn 1–5 år. Babblarna används i den pedagogiska verksamheten i flera förskolor. Bland övriga titlar hos Hatten Förlag finns bland andra Ajja & Bajja och Snicksnacksnoken. Förlaget grundades 2002 av grafiska formgivaren Anneli Tisell och har idag tio anställda med säte i Danderyd, Stockholm. www.hattenforlag.se

Taggar:

Snabbfakta