Smärtsymposium för västsvenska läkare

Report this content

Smärtsymposium för västsvenska läkare Allmänläkare och ortopeder samlas i morgon i Göteborg för att diskutera smärta och smärtbehandling. Bland föreläsarna finns anestesiolog Mads Werner, Lunds Universitetssjukhus, professor Stefan Lohmander, Lunds Universitetssjukhus, och professor Jon Karlsson, Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Östra. Syftet med symposiet är att uppmärksamma aktuell forskning och framsteg kring artros, smärtfysiologi och nya möjligheter till effektiv smärtbehandling. Tid: 24 september 2003 kl 13-18 Plats: Radisson SAS Scandinavia Hotel, Södra Hamngatan 59-65, Göteborg - Vi har behov av att kunna tillgå kraftfull smärtlindring med snabbt tillslag när vi möter patienter med stark smärta, säger Jon Karlsson, professor i ortopedi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Östra. Stefan Lohmander kommer att prata om aktuell forskning, framsteg och kontroverser kring artros - den vanligaste ledsjukdomen som ofta är förenad med kraftig värk. Varje år drabbas närmare 500 idrottare av artros till följd av en idrottsskada i knäet. Akuta och kroniska överbelastningsskador i samband med idrottsutövande och motion är mycket vanliga, hos såväl amatörer som elitidrottare. Behandlingen går oftast ut på att hämma smärtan och låta inflammationen läka ut. Många idrottare behandlas med massage för att lindra smärtan. Också värktabletter med antiinflammatorisk effekt, så kallade NSAID, används för att dämpa symtomen. De äldre preparat som ökar blödningsbenägenheten bör dock inte ges i samband med akuta skador med blödningar eller till personer där en operation kan bli aktuell. Dessa preparat ska inte heller användas av patienter som har haft problem med magsår eller magblödningar. Nyare läkemedel som inte påverkar blödningstiden eller magslemhinnan kan i dessa fall vara ett lämpligt alternativ. Vid symposiet presenteras valdecoxib - en ny specifik COX-2 hämmare. Arrangör för symposiet är Pfizer AB. För ytterligare information kontakta: Petra Eurenius, informationsansvarig, Pfizer AB, smärta, tel 08 695 45 97 / 070 268 13 92. Roland Frösing, MD, medicinsk rådgivare, Pfizer AB, tel. 08 519 062 00 / 0708 506 432. Pfizer är ett av världens ledande och mest forskningsintensiva läkemedelsföretag. Genom våra moderna och effektiva läkemedel kan vi hjälpa människor till ett friskare liv. Pfizers globala verksamhet är koncentrerad till områdena hjärta/kärl, centrala nervsystemets sjukdomar, respiration, infektion, urologi, smärta, onkologi, oftalmologi och endokrinologi. Vi har även en stark portfölj av egenvårdsprodukter. Nyligen förvärvade Pfizer Pharmacia och tillsammans arbetar vi för att skapa lösningar för framtidens hälso- och sjukvård. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/23/20030923BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/23/20030923BIT00180/wkr0002.pdf