Havator växer och startar nytt segment - självresande tornkranar

Report this content

Kranuthyrningsföretaget Havator firar 60 år och går in i ett nytt segment – självresande tornkranar. Under 2016 levereras de första tornkranarna, varav två är från märket Liebherr och fyra från märket Spierings.

- Marknaden för självresande tornkranar växer snabbt i och med den byggboom vi börjar se i Sverige säger Peter Sandlund, VD, för Havator Sverige.

- Krantypen har för sin ringa storlek en bra kapacitet, är snabb att montera och fungerar bra där utrymmet är begränsat. De nya kranarna kommer att komplettera våra befintliga segment, larvkranar och mobilkranar, på ett utmärkt sätt. Initialt kommer kranarna att finnas i Göteborg och på vår nya depå i Stockholm med omnejd, förklarar Peter Sandlund.

Havators styrka som leverantör av lyft- och specialtransporttjänster grundar sig på mångsidig och modern utrustning. Hos Havator finns ett brett urval av olika typer av mobilkranar, hydraulkranar och larvgående fackverkskranar samt flaggskeppet Terex-Demag CC 6800, en larvgående fackverkskran på 1 250 ton. Utbudet kompletteras nu med tornkranarna Liebherr och Spierings.

Om Havator
Havator erbjuder ett brett utbud av kranuthyrningstjänster inom bland annat lyft, specialtransporter, montering av byggelement och hamnkranar via sammanlagt 32 lokala depåer i Sverige, Finland, Norge och de baltiska länderna. De huvudsakliga kunderna återfinns inom infrastruktur- och husbyggnadsprojekt och inom industri som oljeraffinerings-, energiproduktions-, och gruvnäringarna. Koncernen omsätter över 110 miljoner euro. Antalet medarbetare är cirka 600.

För mer information:

Lars Hagstrand, Regionchef Väst - +46 31 58 62 46 eller lars.hagstrand@havator.com
Victor Callbo, Depåchef Stockholm - +46 8 21 51 35 eller victor.callbo@havator.com
Peter Sandlund, Sverigechef -    +46 70 549 94 82 eller peter.sandlund@havator.com