Havells Sylvania Sverige står bakom Natur & Miljöboken 2012/2013

I 18 år har Svenska Kunskapsförlaget försett skolor över hela Sverige med läromaterial inom miljö och hållbar utveckling. Aktuellt, roligt och pedagogiskt är mottot för populära Natur & Miljöboken, som belysningstillverkaren Havells Sylvania Sverige nu är med och sponsrar.

”Kunskap är det som driver förändringar, inte bara kortsiktigt, utan framförallt i ett längre perspektiv”, förklarar Charlotte Norlander, marknadsansvarig Havells Sylvania Sverige. ”Barnen är vår framtid och att tidigt öka deras förståelse för miljö- och hållbar utveckling ska uppmuntras. Eftersom Havells Sylvania aktivt arbetar med att utveckla innovativ, energibesparande belysning kändes det naturligt att stödja detta läromedel om miljö och klimat. Vi vill uppmärksamma att allas insatser är värdefulla och gör skillnad”.

Havells Sylvania arbetar fortlöpande för att minimera miljöpåverkan genom att i största möjliga mån ha ett digitalt arbetsflöde, effektivisera sina transporter och minimera antalet tjänsteresor, ta fram effektiva förpackningar och källsortera. Dessutom eftersträvar företaget löpande att utveckla ännu energieffektivare produkter. Med LED-tekniken som är framtidens belysning sparar man upp till 90% energi jämfört med en traditionell glödlampa.

Natur & Miljöboken är en läromedelsserie bestående av tre steg. Varje steg innefattar ett interaktivt elevhäfte, ett häfte för lärarhandling samt ett häfte med extramaterial och kopieringsunderlag. Materialet, som följer läroplanen, har under 18 år varit populärt bland mellanstadieelever och lärare och innefattar inspiration till lektionsupplägg, gruppövningar, experiment och färdiga lektionsupplägg. Allt för att öka kunskap och förståelse om miljö hos nästa generation.

”Boken som kommer i flera pedagogiska steg är ett perfekt interaktivt sätt att arbeta praktiskt med miljöfrågor direkt i skolan”, säger Peter Nilsson, projektsamordnare Natur & Miljöboken. ”Hållbar utveckling är starkt kopplat till livsstil och genom att ifrågasätta sin konsumtion inte bara i skolmiljön utan även i hemmet öppnar vi upp för dialog där barnen på ett positivt sätt kan påverka också sina föräldrar”

Natur & Miljöboken förser skolor över hela landet. Tack vare möjligheten till e-bok kan intresserade skolor även arbeta med materialet digitalt. Havells Sylvania Sverige, som länge arbetat aktivt med energibesparande belysningslösningar har valt att sponsra Natur & Miljöboken 2012/2013 främst för närområdet Årsta/Enskede/Vantör.

Bilder finns att ladda ned på: http://www.kunskapsförlaget.se/Sidor/Press.aspx

För mer information och intervjuer kontakta:

Peter Nilsson, Projektsamordnare Natur&Miljöboken, 08-506 356 00, peter.nilsson@kunskapsforlaget.se

Havells Sylvania

Sylvania Group ägs av Havells India Ltd. Havells omsätter mer än en miljard US Dollar och har cirka 8000 anställda i mer än 50 länder. Havells producerar bland annat strömbrytare, kablar, armaturer och ljuskällor. Tillverkning sker i 18 fabriker belägna i Europa, Indien, Latinamerika och Afrika. Havells Sylvania är en global tillverkare av professionella belysningslösningar. Med en expertis inom ljuskällor och armaturer sedan ett sekel levererar vi belysningslösningar till den offentliga, kommersiella och privata sektorn världen över. Havells Sylvania fokuserar målinriktat på teknisk innovation och precision. Med varje ny produktlösning strävar vi efter att skapa bättre ljus med mindre energi. Havells Sylvania marknadsför produkter under namnen Sylvania, Concord och Lumiance. Havells Sylvania Sweden AB har sitt huvudkontor i Årsta utanför Stockholm. Försäljning och distribution sker genom våra samarbetspartners som är landets ledande elgrossister och belysningskedjor. För mer information, se www.ljusguiden.se och www.havells-sylvania.com