• Havells Sylvania/

Mer ljus till lägre energinota på Hemköp i Björklinge; först i Sverige att testa Fast Trunking System (FTS) från Havells Sylvania

Energibesparingar, kostnadseffektivitet och flexibelt nytänkande är framgångsfaktorn för Hemköps nya ljusinvestering när Svenska Ljusgrossisten installerar Sveriges första Fast Trunking System (FTS) från Havells Sylvania. En innovation som, förutom den extremt snabba monteringen, fördubblar ljusflödet i lokalen till en lägre energikostnad. En banbrytande ljuslösning som tar Aberdeen Asset Managements lokal in i framtiden.

Fördubblat ljusflöde samtidigt som energiförbrukningen halveras jämfört med den tidigare belysningslösningen kan låta som en utopi. För Hemköpbutiken i Björklinge utanför Uppsala blev det verklighet då Svenska Ljusgrossisten fick i uppdrag av Aberdeen Asset Management att förnya ljusmiljön i lokalen. Jan Svannäs, ägare till Svenska Ljusgrossisten, förklarar;

”Vår utmaning var att hitta en flexibel lösning som dels passade butiksägaren men även fastighetsförvaltaren. Vi tänkte utanför ramen och valde att ta in ljuset i hyllorna istället för att fokusera på golvet, vilket är normal branschstandard inom butiksljussättning. En innovativ idé som krävde en helt ny typ av helhetslösning. Valet föll på Havells Sylvanias helt nya Fast Trunking System, FTS, som är en oerhört smidig och flexibel ljuslösning, extremt snabbmonterad och energieffektiv”.

FTS från Havells Sylvania är en ny typ av modulupphängda lysrörssystem som likt ett ”klick”-golv snabbt monteras ihop till linjära rader. Eftersom systemet möjliggör enrörs- och/eller tvårörsarmaturer (35W, 49W och 80W) med ett brett urval av reflektorer kan flexibla rampmonteringar utföras. Något som gör den till en perfekt lösning för butiker och utställningar. Magnus Andersson, försäljare på Havells Sylvania, Sverige fyller i:

”Trenden just nu gällande belysning, främst inom butiker och utställningar är, förutom energieffektiviteten, att installationen ska vara smidig, snabb och att armaturen helst är användarvänlig och underhållsfri. Man har inte möjlighet att stänga en populär butik i flera dagar för att byta ljus och vid investering räknar man även på driftekonomi för underhåll. En annan trend är flexibiliteten; att belysningen även efter installation ska kunna förändras efter behov. Något nya FTS prickar in alla rätt på”.

Den nya belysningen i Hemköpbutiken består av 19 stycken 9-meters FTS från Havells Sylvania. Samtidigt som den nya lösningen skapat en inbjudande atmosfär i butiken, har energiförbrukningen halverats jämfört med den gamla belysningen. Då man använt breda reflektorer har ljusflödet fördubblats och snittvärdet i butiken är på 1050 Lux. Att förbättra ljusflödet och samtidigt hitta kostnads- och energieffektiva lösningar är framtidens melodi.

”Vår främsta målsättning med installationen var att skapa en framtidsorienterad lokal i internationell toppklass. Genom att i alla led välja energioptimerade system som också är utbyggbara för framtida behov ger oändliga möjligheter. Nu hoppas vi att fler ska få upp ögonen för Fast Trunking System från Havells Sylvania, en smidig och kostnadseffektiv belysningslösning”, avslutar Magnus Andersson.

Fakta installation:

• Installation: Hemköp i Björklinge utanför Uppsala
  • Projektledning och återförsäljare: Svenska Ljusgrossisten
  • Fastighetsförvaltare: Aberdeen Asset Management
  • Systemet som Havells Sylvania levererat till butiken:
  • 19 stycken 9-meters FTS. För att fördubbla ljusflödet har man använt breda reflektorer och 249 + 249 moduler.

För högupplösta före- och efterbilder:

Produktbild FTS Reflector options:

Charlotte Norlander, Marketing Communications Havells Sylvania Sverige, 08‐556 322 29, charlotte.norlander@havells‐sylvania.com

Sylvania Group ägs av Havells India Ltd. Havells omsätter mer än en miljard US Dollar och har cirka 8000 anställda i mer än 50 länder. Havells producerar bland annat strömbrytare, kablar, armaturer och ljuskällor. Tillverkning sker i 18 fabriker belägna i Europa, Indien, Latinamerika och Afrika. Havells Sylvania är en global tillverkare av professionella belysningslösningar. Med en expertis inom ljuskällor och armaturer sedan ett sekel levererar vi belysningslösningar till den offentliga, kommersiella och privata sektorn världen över. Havells Sylvania fokuserar målinriktat på teknisk innovation och precision. Med varje ny produktlösning strävar vi efter att skapa bättre ljus med mindre energi. Havells Sylvania marknadsför produkter under namnen Sylvania, Concord och Lumiance. Havells Sylvania Sweden AB har sitt huvudkontor i Årsta utanför Stockholm. Försäljning och distribution sker genom våra samarbetspartners som är landets ledande elgrossister och belysningskedjor. För mer information, se www.ljusguiden.se och www.havells‐sylvania.com