SYLVANIAS NYA LED ÖVERTRÄFFAR FÖRMÅGAN HOS HALOGEN

Lanseringen av nya HI-SPOT® RefLED ES50 450lm från Sylvania sätter en ny standard inom tillverkning av LED-ljuskällor. Den nya ljuskällan är för närvarande ensam i sitt slag på marknaden och den första ES50 ljuskällan som tillhandahåller hela 450 lumen i en sådan kompakt storlek. Prestandan är jämförbar med en 65W 230V halogenlampa och det är den första GU10 LED-ljuskällan som överträffar förmågan hos halogen och ger mer ljus än vad som tidigare varit möjligt.

Sylvanias satsning på att utveckla LED-tekniken innebär att företaget framgångsrikt har lyckats övervinna problem som tillverkare av halogenlampor har ställts inför när de försökt ta fram en ES50 ljuskälla med en effektförbrukning på över 50W.  Högre effektförbrukning leder till överhettning, vilket gör det nödvändigt med större ljuskällor, såsom ES63- och PAR-lampor. Havells Sylvania är den första tillverkare som lyckats generera så många lumen i en så kompakt ljuskälla och har därmed uppnått något som halogentekniken inte klarade av.

Nya högpresterande LED ES50 450 lumen har en enastående prestanda med 450 lumen uteffekt och upp till 25,000 timmars livslängd. Parallellt med det ökade ljusutbytet har ljuskällan en lägre effekt - från 7,5W till 7,0W - vilket ger Sylvania ett branschledande ljusutbyte på 64 lm/W för en GU10-ljuskälla.

Den nya LED-ljuskällan tillverkas vid Sylvanias moderna anläggning i Tienen, Belgien, där den ursprungliga halogen GU10-ljuskällan uppfanns och producerades första gången 1997. Mångsidiga och kompakta LED ES50 450 lumen passar armaturer med GU10- och GZ10-sockel. "Genom att byta ut 1,000 st 65W halogenlampor mot LED ES50 450 lumen kan en slutanvändare spara upp till €49,000 under det första året, vilket innebär att det tar mindre än sex månader innan investering har återbetalat sig", säger Peter Dillen, Strategic Business Unit Director LED, Sylvania. "Det är en fantastisk behållning som hjälper våra kunder att spara både energi och pengar. Vi utvecklar ständigt vårt retrofit LED-sortiment och det här är ännu ett exempel på vår satsning att erbjuda energieffektiva retrofitlösningar till våra kunder.”

LED ES50 450 lumen har omsorgsfull luftcirkulation och effektiv värmetransport tack vare sin effektiva kylfläns. Resultatet är en kompaktare ljuskälla som ger mer ljus med hög uteffekt på 450 lumen och en prestanda som sätter en ny standard för LED-ljuskällor i sin klass. LED ES50 450 lumen kommer att finnas tillgänglig under hösten 2012.

För ytterligare information gå till www.havells-sylvania.com eller www.ljusguiden.se

För pressbild LED ES50 450 lumen klicka på länken:

För fler pressbilder besök:

Charlotte Norlander, Marketing Communications Havells Sylvania Sverige, 08‐556 322 29, charlotte.norlander@havells‐sylvania.com

Sylvania Group ägs av Havells India Ltd. Havells omsätter mer än en miljard US Dollar och har cirka 8000 anställda i mer än 50 länder. Havells producerar bland annat strömbrytare, kablar, armaturer och ljuskällor. Tillverkning sker i 18 fabriker belägna i Europa, Indien, Latinamerika och Afrika. Havells Sylvania är en global tillverkare av professionella belysningslösningar. Med en expertis inom ljuskällor och armaturer sedan ett sekel levererar vi belysningslösningar till den offentliga, kommersiella och privata sektorn världen över. Havells Sylvania fokuserar målinriktat på teknisk innovation och precision. Med varje ny produktlösning strävar vi efter att skapa bättre ljus med mindre energi. Havells Sylvania marknadsför produkter under namnen Sylvania, Concord och Lumiance. Havells Sylvania Sweden AB har sitt huvudkontor i Årsta utanför Stockholm. Försäljning och distribution sker genom våra samarbetspartners som är landets ledande elgrossister och belysningskedjor. För mer information, se www.ljusguiden.se och www.havells‐sylvania.com