Sverige har de fjärde mest jämställda arbetsplatserna i Europa

Report this content

En studie visar att Island är det bästa landet i Europa för kvinnor på arbetsplatsen. På andra plats kommer Belgien, följt av Norge på tredjeplats. Sverige hamnar strax utanför prispallen som fjärde bästa landet för kvinnor på arbetsplatserna.

Finansvalp har analyserat statistiska uppgifter från hela Europa och gjort en representativ kartläggning av andelen kvinnor i parlament, regeringar, bolagsstyrelser och ledningsgrupper samt tittat på löneklyftan mellan män och kvinnor.

Europas 10 mest jämställda länder för kvinnor på arbetsplatser

Studien innefattar analys av data om kvinnors andel i nationella parlament, andel kvinnor i ledande befattningar i företag och 2022 års lönegap mellan könen. Varje land fick ett jämställdhetsbetyg där högsta möjliga poäng är 50. Löneskillnader mellan könen är viktat med 30 % tyngd och andel kvinnor i parlament, regeringar, bolagsstyrelser och andel chefer är viktade med 17,5 % tyngd vardera.

Nedan visas topp 10-listan. Hela studien med fullständig data hittar du här: https://finansvalp.se/nyheter/eu-mest-jamstallda-arbetsplatser

Placering

23.6

13.9

31.13

Källor: Eurostat, The World Bank, FTSE Women Leaders, CMI, SpencerStuart, Office for National Statistics, Gender Equality Index (EIGE).

Sverige hamnar på fjärde plats efter Island (1), Belgien (2) och Norge (3). Sverige har det näst mest jämställda parlamentet i Europa. 46,6 % av platserna i riksdagen innehas av kvinnor, bara Island har en större andel. Sverige har också den sjunde högsta andelen kvinnor i regeringen (45,8 %). När det kommer till kvinnor i bolagsstyrelser och ledningsgrupper är skillnaderna mellan könen fortfarande stora – 36,6 % respektive 28,6 %.

Island toppar studien som det bästa landet för jämställdhet på arbetsplatsen. Landet har högst andel kvinnor i Alltinget (parlamentet) (47,6 %). Island är det tredje mest jämställda landet när det kommer till kvinnor i ledande positioner i bolag med 31 % kvinnor. Andelen kvinnor i regering är fjärde högst i Europa, samma gäller i bolagsstyrelser.

Belgien hamnar på andraplats med näst högst andel kvinnor i regeringen (55 %), slagen av Finland med hela 72,4 %, och med det fjärde lägsta lönegapet.

På tredjeplats hamnar Norge tack vare näst högst andel kvinnor i bolagsstyrelser (43,1 %) och näst högst andel kvinnor i bolagsledningar (31,3 %).

Landet med sämsta förutsättningar för kvinnor på arbetsplatsen i Europa är Ungern. I den ungerska regeringen återfinns exempelvis ingen kvinna.

Olle Pettersson, grundare av Finansvalp, kommenterar studien:

– Under de senaste 20 åren har andelen kvinnor i regeringar och parlament ökat betydligt. Om trenden fortsätter i Europa kan man förvänta sig att löneskillnaderna mellan könen minskar och att länderna lägger om för att omvandla arbetsplatser till att vara mer inkluderande för kvinnor", säger Olle Pettersson, grundare av Finansvalp.

Om Finansvalp

Finansvalp är en oberoende informationssite med syftet att hjälpa privatpersoner och företag att lära sig mer om ekonomi, lån och andra finansiella tjänster.

Taggar: