• HCL/

HCL stödjer det kvinnliga roddlaget Dutchess of the Sea i sin 480 mil långa rutt under Talisker Whisky Atlantic Challenge

Report this content

Världens tuffaste rodd-event startar 12 december. Dutchess of the Sea medverkar för att stödja ALS-forskning och kampen mot plastföroreningar i haven

Det globala teknologiföretaget HCL Technologies, sponsrar det holländska laget Dutchess of the Sea som ska ro mer än 480 mil över Atlanten inom ramen för årets Talisker Whisky Atlantic Challenge. Laget består enbart av kvinnor och ger sig av den 12 december från Kanarieöarna. Målgången sker i Nelson’s Dockyard English Harbour i Antigua & Barbuda. Dutchess of the Sea medverkar för att stödja ALS-forskning och kampen mot plast i haven.

“Att stödja dessa initiativ betyder mycket för oss och vi är glada över att samarbeta med HCL här, ”säger Bela Evers, från Dutchess of the Sea. ”En av våra vänner drabbades av ALS och genom att använda våra egna muskler vill vi öka kännedomen kring sjukdomen. Samtidigt är även havsmiljön viktig att uppmärksamma då den är viktig för oss alla och för hela planeten och dess ekosystem. Vi måste alla bli bättre på att respektera haven och sluta att förorena dem med plastavfall.”

Detta är inte första gången som HCL engagerar sig i extrema marina event. Under 2017-18, var HCL den strategiska IT-leverantören till Ocean Race, vilken ofta beskrivs som världens längsta professionella idrottsevent.

“HCL är stolta över att stödja Dutchess of the Sea team, vilka i sin tur stödjer beundransvärda initiativ, säger Sudip Lahiri, SVP and Head of Financial Services, Europe, HCL Technologies. Att färdas mer än 480 mil med mer än 1,5 miljoner roddtag kräver en hel del. Detta fokus och denna beslutsamhet som laget visar stämmer väl överens med HCL:s inställning till att anta utmaningar som från början ser svåra ut. På HCL strävar vi efter att förbättra situationen för människor med hjälp av teknologi, vetenskap och innovation.”

The Talisker Whisky Atlantic Challenge samlar olika typer av människor som alla antar en stor utmaning: att korsa Atlanten i en roddbåt. I år deltar 21 lag.