Bokslutskommuniké Hedera Group AB 2023

Perioden 1 oktober - 31 december

• Nettoomsättning 166,6 MSEK (145,4 MSEK), utgör en ökning om 14,5%. Den organiska tillväxten uppgår till 11,1%.
  • Justerat rörelseresultat för kvartalet uppgick till 1,8 MSEK (5,5), justerat för extraordinära kostnader.
  • Rörelseresultatet uppgick till 0,6 MSEK (4,2 MSEK).
  • Resultat efter skatt uppgick till -3,4 MSEK (3,9 MSEK).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 0,3% (2,8%).
  • EBITDA uppgick till 2,1 MSEK (5,8 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till SEK -0,23 (SEK 0,26).
  • Koncernens rullande tolv månaders proforma omsättning uppgick till 681,8 MSEK (504,4 MSEK).
  • Koncernens rullande tolv månaders proforma EBITDA-resultat uppgick till 21,3 MSEK (22,2 MSEK).
  • Koncernens soliditet uppgår till 41% och moderbolagets till 59%.
  • Justerade rörelseresultatet tar hänsyn till kostnader av engångskaraktär som under kvartalet avser intäktsförluster och liknande kostnader på sökta timmar inom Hedera Assistans.

Perioden 1 januari - 31 december

• Nettoomsättning 678,3 MSEK (453,9 MSEK), utgör en ökning om 49,4%. Den organiska tillväxten uppgår till 30%.
  • Justerat rörelseresultat för året uppgick till 17,8 MSEK (16,5), justerat för extraordinära kostnader.
  • Rörelseresultatet uppgick till 16,0 MSEK (15,5 MSEK).
  • Resultat efter skatt uppgick till 9,5 MSEK (13,4 MSEK).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 2,4% (3,4%).
  • EBITDA uppgick till 21,1 MSEK (19,3 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till SEK 0,63 (SEK 1,02).
  • Nettoskulden för banklån inklusive checkkredit uppgår till 0,8 av rullande 12 månaders EBITDA. Exklusive huvudägarens lån uppgår nettoskulden till 0,3 gånger samma resultat.
  • Under året genomförde Hedera ett förvärv av Hemassistans i Varberg AB, se vidare information i not 5.
  • Per den 12 februari 2024 pressmeddelades separat en rättelse av tidigare kvartalsrapporter under 2023. Rapporten för fjärde kvartalet utgår i från de rättade siffrorna som presenteras i räkningarna.
  • Justerade rörelseresultatet tar hänsyn till kostnader av engångskaraktär som under perioden avser intäktsförluster och liknande kostnader på sökta timmar inom Hedera Assistans.
  • Styrelsen föreslår att utdelning för räkenskapsåret 2023 lämnas med 0,20 kr per aktie.

Utdrag ur Koncern VD Johan Sandströms kommentar till fjärde kvartalet;
"Fjärde kvartalet avslutar ett starkt 2023 för Hedera Group. Vi har under året haft en samlad tillväxt på 49 %, varav den organiska tillväxten står för 30%"

Delårsrapporten för fjärde kvartalet och bokslutskommuniké återfinns på Hedera Groups hemsida:

Finansiella rapporter - Hedera Group | Länken i vården

Denna information är sådan som Hedera Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-15 08:30 CET.

Hedera Group AB (publ) erbjuder assistans och bemanning inom nischade yrkeskategorier. Genom dotterbolagen Läkarresurs, Svensk Läkartjänst, Hedera Medical, Hedera Nurse, Assistanspoolen, Livsanda Care, Libra Assistans och Hemassistans i Varberg erbjuds bemanning av vård och omsorgspersonal i hela Sverige. Hedera Group är listad på Nasdaq First North Growth Market och för ytterligare information besök hemsidan www.hederagroup.se