Valberedningens beslutsförslag och motiverat yttrande

Valberedningen motiverar förslaget till styrelse;

Styrelsen har lång erfarenhet och en hög kompetens inom Vård och omsorg. I kombination med djup kunskap av HR-frågor bedömer valberedningen att den föreslagna styrelsen har den kompetens som krävs för att leda bolaget.

Valberednings förslag till beslut på årsstämman i Hedera Group den 11 maj 2023.

• Valberedningen föreslår Bertil Haglund till ordförande på stämman
  • Valberedningen föreslår omval av Bertil Haglund, Åsa Linde-Tornée och Stig Engcrantz. Till styrelseordförande föreslås Bertil Haglund.
  • Valberedningen föreslår ett styrelsearvode för tiden intill skutet av nästa årsstämma ska utgå med 420 000 kronor, varav 180 000 kronor till ordförande och 120 000 kronor till vardera ordinarie ledamot.
  • Valberedningen föreslår vidare omval av revisorn och att arvode till revisorn på löpande räkning.

Förslaget till styrelsesammansättning uppfyller Svensk Kod för bolagsstyrning.

Valberedningen föreslår vidare att årsstämman beslutar om följande principer för valberedningens sammansättning att gälla fram till och med nästkommande årsstämma.

De två största ägarna i Hedera Group AB utser en ledamot vardera. Dessa ledamöter utser sedan en oberoende ordförande. Skulle någon av de två största ägarna avstå från att utse en representant till valberedningen ska rätten övergå till den aktieägare som efter dessa två har det största aktieägandet. Skulle en förändring ske efter den 30 september året före årsstämman och senast tre månader före årsstämman som innebär att aktieägare som utsett ledamot i valberedningen inte längre tillhör de två största ägarna, ska den ledamot som utsetts av denne ägare ställa sin plats till förfogande. Den aktieägare som tillkommit som en av de två största ägarna har då rätt att utse en representant till valberedningen.

Vid frånfall av en ledamot utsedd av en av de två största ägarna skall den aktieägare som utsett den avgående ledamoten utse en ny. Om ordförande avgår utser de övriga ledamöter en ny ordförande.

Valberedningen skall verka för en jämn fördelning av kön, spridning av ålder, kunskap och kompetens.

Valberedningen skall senast i samband med kallelsen till stämman lämna förslag på styrelse och ordförande samt förslag till ordförande på stämman.

Valberedningen skall dessutom till stämman lämna förslag på revisor och revisorsarvode samt styrelsearvode.

Till förslagen skall valberedningen motivera sitt ställningstagande.

Valberedningen ska fullgöra de uppgifter som följer av Svensk kod för bolagsstyrning. Arvode ska ej utgå till ledamöterna i valberedningen.

Valberedningen skall till stämman lämna förslag till:

• Styrelse
  • Ordförande i styrelsen
  • Arvode till styrelsen
  • Revisor
  • Arvode till revisorn
  • Ordförande till stämman
  • Valberedningens sammansättning

Hedera Group AB (publ) erbjuder assistans och bemanning inom nischade yrkeskategorier. Genom dotterbolagen Läkarresurs, Svensk Läkartjänst, Hedera Medical, Hedera Nurse, Assistanspoolen, Livsanda Care, Libra Assistans och Hemassistans i Varberg erbjuds bemanning av vård och omsorgspersonal i hela Sverige. Hedera Group är listad på Nasdaq First North Growth Market och för ytterligare information besök hemsidan www.hederagroup.se