Delårsrapport januari-mars 2020

• Periodens hyresintäkter ökade till 1 556 mkr (953)
  • Reell uthyrningsgrad för bostäder uppgick till 97,2 procent (98,9)
  • Periodens driftnetto ökade till 855 mkr (489)
  • Förvaltningsresultatet, rensat för orealiserade valutaeffekter i moderbolaget, uppgick till 445 mkr (228)
  • Värdeförändring i fastigheter uppgick till 1 914 mkr (1 738)
  • Periodens resultat uppgick till 1 889 mkr (1 185)
  • Fastighetsförvärv i perioden uppgick till 14 376 mkr (3 732)

”Heimstaden Bostad tillhandahåller bostäder, något vi alla behöver oavsett konjunktur. Det finns också ett bostadsunderskott på de marknader där vi verkar. Att tillhandahålla bostäder i attraktiva lägen, till hyror som de allra flesta invånare kan efterfråga, är en fantastisk och flexibel produkt”, säger Patrik Hall, VD Heimstaden.

”Heimstaden Bostad har också den ekonomiska möjligheten och styrkan att i utmanande tider fortsätta vår tillväxtresa samt genom fortsatt nyproduktion lindra en kanske allt större brist på just det kapitalfria boendet, nämligen hyreslägenheter”, fortsätter Patrik Hall.

Patrik Hall, VD                      +46 705 85 99 56      patrik.hall@heimstaden.com

Arve Regland, CFO              +47 479 07 700         arve.regland@fredensborg.no

Denna information är sådan information som Heimstaden Bostad AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 april 2020 kl. 09:00 CET.

Organisationsnummer 556867-0873, Bolagets säte Malmö

Telefon, +46 40 - 660 20 00, www.heimstadenbostad.com

Heimstaden Bostad är ett ledande fastighetsbolag i Europa med fokus på att förvärva, förädla, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar Care, Dare och Share, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 97 800 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 131 mdkr värde. Huvudkontoret ligger i Malmö, Sverige. För mer information, se www.heimstadenbostad.com.