Heimstaden Bostad: 2023 årsredovisning, bolagsstyrnings- och hållbarhetsrapport

Höjdpunkter (sifforna i parentes refererar till föregående kvartal):

• Förhållandena för bostadsfastigheter fortsätter vara gynnsamma. Jämförbar hyrestillväxt steg till 5,1% (4,2%) och reell ekonomisk uthyrningsgrad ökade till 98,4% (98,1%)

• Driftnettomarginalen ökade till 66%, jämfört med 60,8% samma period föregående år, och driftnettomarginalen för helåret uppgick till 67,4% (66,2%)

• Fastighetsvärdena uppgick till 319 miljarder SEK (332), och består av 161 553 bostäder (161 532)

• Förändring av verkligt värde före valutaeffekter var -1,6% (-1,5%), främst drivet av höjda avkastningskrav i Sverige och Tyskland, medan värderingarna stabiliserades på merparten av marknader

• Fortsatte att erhålla bankfinansiering till ett värde av 33 miljarder SEK under 2023. Åtaganden av seniora icke säkerställda obligationer minskade med 17 miljarder SEK under samma period

• S&P sänkte kreditbetyget till BBB- (negativa utsikter)

• Nettobelåningsgrad (Net LTV) på 56,3% (55,1%) och räntetäckningsgrad (ICR) på 2,0x (2,1x). S&P definierad ICR på 1,7x (1,8x) och S&P LTV på 58,6% (57,2%)

• Räntesäkringsgraden höjdes till 86% vid slutet av 2023 för att dra nytta av sjunkande räntor mot slutet av Q4 och förbättra förutsägbarheten av räntetäckningsgraden (ICR)

• Privatiseringsplanen som tillkännagavs under Q3 har inledningsvis visat lovande resultat med sålda enheter för 1,2 miljarder SEK, vilket realiserade en 32% premium på bokfört värde. Bolaget fortsätter utrullningen som planerat

• Styrelsen har föreslagit en slopad utdelning för samtliga aktieslag tills vidare

• ESG-målen följer planen i och med 10% [Ref 1] minskning av absoluta växthusgasutsläpp, minskad normalårskorrigerad energiintensitet med 8% samt förmedlade 4 767 inkluderande bostadskontrakt

• Morningstar Sustainalytics ESG Risk Rating-betyg förbättrades till ”Försumbar Risk” från ”Låg Risk”

VD Helge Krogsbøl kommenterar:
“Trots negativa tidningsrubriker under 2023, levererade Heimstaden Bostad sitt starkaste driftnetto någonsin underbyggt av låga vakanser, hög hyrestillväxt, branschledande hållbarhetsarbete samt kundnöjdhetssiffror vi är stolta över. Vi är strategiskt positionerade för att kapitalisera på den gynnsamma trenden för hyresbostadstäder, som grundar sig i den långvariga obalansen mellan utbud och efterfrågan som förväntas öka tack vare historiskt låga nyproduktionsnivåer”.

Vice VD Christian Fladeland kommenterar:
“Vi inleder 2024 med robust likviditet på över 30 miljarder kronor i kassa och outnyttjade kreditfaciliteter, vilket understryker vårt engagemang för att bibehålla en stark likviditetsposition och fortsätter bevisa tillgången till finansiering. Styrelsens beslut att avstå från utdelningar bevisar vårt åtagande att stödja vår kreditprofil och Investment Grade-rating. Vi är beslutna att vidta åtgärder för att bevara en räntetäckningsgrad väl inom tröskelvärdena för en Investment Grade-rating och är nöjda med framstegen vi gjort inom privatiseringsplanen. Kontinuerlig anpassning till vår basprognos är viktig för att uppnå våra ratingmål och vända de negativa utsikterna.”

[1] Täcker Scope 1-3 (nedströms leasade tillgångar, basår omräknat).

Kontakt:

Christian Dreyer, CCO
+47 90 72 49 99, christian.dreyer@heimstaden.com

Malin Lethenström, Head of IR
+44 77 48 05 58 21, ir@heimstaden.com

Heimstaden Bostad är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 162 000 bostäder i 9 länder med ett fastighetsvärde om ca 319 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – uppfyller våra 2100 medarbetare missionen om omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra hyresgäster. Läs mer på www.heimstaden.com.

Denna information är sådan information som Heimstaden Bostad AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 februari 2024 kl. 08.00 CET.