Heimstaden Bostad AB övertar fastigheter i Danmark och Sverige från moderbolaget Heimstaden AB

Heimstaden Bostad AB (publ) (”Heimstaden Bostad”) offentliggör övertagande av bostadsfastigheter i Danmark och Sverige, genom förvärv av aktier, från moderbolaget Heimstaden AB (publ) (”Heimstaden”) (”Övertagandet”).

Övertagandet avser dels förvaltningsfastigheter motsvarande ett fastighetsvärde om 4 797 MSEK och dels pågående eller kommande projekt vars underliggande fastighetsvärde uppgår till 11 450 MSEK (vid färdigställande).

Det i Heimstaden bokförda värdet på de förvaltningsfastigheter som omfattas av Övertagandet uppgick den 31 december 2018 till 2 680 MSEK, de övriga 2 117 MSEK har tillträtts av Heimstaden under 2019. De övertagna förvaltningsfastigheterna är belägna i Danmark, består av 34 fastigheter med 2 562 lägenheter, 172 508 kvm uthyrningsbar bostadsyta samt 27 729 kvm uthyrningsbar kommersiell yta, och dess hyresintäkter på årsbasis uppgick till 221 MSEK med ett årligt driftnetto om 135 MSEK.

I tillägg omfattar Övertagandet åtta avtalade, ej tillträdda, fastigheter i Danmark med 720 lägenheter, 40 217 kvm uthyrningsbar bostadsyta och 1 250 kvm uthyrbar kommersiell yta och med ett fastighetsvärde vid färdigställande om 2 709 MSEK. Övertagandet omfattar härutöver tretton pågående eller kommande projekt i Sverige med 4 809 lägenheter, 211 552 kvm uthyrbar bostadsyta samt 5 780 kvm uthyrningsbar kommersiell yta, med ett fastighetsvärde vid färdigställande om 8 741 MSEK. Det totalt investerade beloppet i pågående projekt som omfattas av Övertagandet per 31 december 2018 uppgick till 145 MSEK.

Övertagandet av de danska fastigheterna är villkorat av godkännande av kreditgivare. Tillträde kommer ske succesivt för pågående eller kommande projekt. Tillträde för förvaltningsfastigheter planeras till den 29 mars respektive 15 april 2019.

Patrik Hall, VD                       +46 705 85 99 56           patrik.hall@heimstaden.com
Christian Fladeland, CIO       +45 60 60 68 88             christian.fladeland@heimstaden.dk
Ingvor Sundbom, CFO          +46 707 88 66 50           ingvor.sundbom@heimstaden.com

Denna information är sådan information som Heimstaden Bostad AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 mars 2019 kl. 09:00 CET.

Heimstaden Bostad är ett ledande fastighetsbolag i Norden med fokus på förvärva, förädla, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar omtanke, nytänkande och autentiska, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden Bostad har cirka 37 300 lägenheter och ett fastighetsvärde på cirka 72 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö, Sverige. För mer information, se www.heimstadenbostad.com.