Heimstaden Bostad förvärvar fastigheter i centrala Linköping

​Heimstaden Bostad AB har förvärvat samtliga aktier i Von Dufva Fastighets AB. Beståndet utgörs av tolv fastigheter i Linköping innefattande 457 stycken lägenheter och en uthyrbar yta på cirka 31 500 kvadratmeter.

Beståndet är mycket centralt beläget i Linköping och inrymmer även ett äldreboende, en förskola, ett parkeringsgarage samt ett fåtal övriga kommersiella lokaler. Säljare är Göran Magnusson med familj och Heimstaden Bostad AB tillträder fastigheterna den 1 oktober år 2020.

”Det här mycket centralt belägna beståndet med attraktiva lägenheter kompletterar vårt tidigare innehav på ett bra sätt och ger oss möjlighet att erbjuda ännu fler hållbara hem till våra hyresgäster i Linköping”, säger Fredrik Årman, Transaktionschef Heimstaden.

Heimstaden Bostad AB är sedan tidigare en stor fastighetsägare i Linköping och kommer efter tillträdet att förvalta totalt 1 644 lägenheter i staden. Förutom det befintliga beståndet så pågår produktion av 109 nya hyreslägenheter i Vallasataden.

”Heimstaden finns idag representerade i 30 kommuner  i Sverige och på varje plats har vi etablerat lokala förvaltningsorganisationer med egen personal. Vår organisation i Linköping ser fram emot att ta över förvaltningen av detta fina bostadsbestånd och samtidigt kunna förenkla och förgylla livet för våra hyresgäster med vårt omtänksamma boende”, fortsätter Årman.

Panreal Property Advisors har i affären agerat som rådgivare till Heimstaden Bostad AB.​

Bilde Panreal

Fredrik Årman, Transaktionschef, Heimstaden, +46 (0) 70-590 04 77
Jonathan Karlsson, Transaktionsansvarig, Heimstaden, +46 (0) 70-962 82 30