A Home for a Home hjälpte över 20,000 barn under 2021

Med A Home for a Home har Heimstaden tillsammans med SOS Barnbyar hjälpt över 20 000 barn världen över. Med en mer än fördubblad budget i år har Heimstaden och SOS höga förväntningar på 2022.

”Det vi klarat av på sex månader tar normalt sett 2-3 år i jämförbara program. Alla inom Heimstaden är starkt engagerade i samarbetet med SOS och vill bidra till att skapa en bättre livssituation för barn i utsatthet”, säger Anette Konar Riple, programansvarig för A Home for a Home på Heimstaden.

I juli förra året startade SOS Barnbyar och Heimstaden officiellt A Home for a Home - det största partnerskapet någonsin inom respektive. Förutom en årlig donation om 100 euro för varje lägenhet Heimstaden äger, vilket redan möjliggjort program och aktiviteter i 20 länder, undersöker parterna hur man kan utveckla samarbetet och maximera nyttan för barn i utsatthet.

”Samarbetet innebär att vi kan vara mer ambitiösa än vi tidigare kunnat drömma om. Tio procent av världens barn växer idag upp utan tillräcklig föräldravård, men tillsammans med Heimstaden är vi ett steg närmare drömmen om att samtliga barn och unga runt om i världen växer upp i ett kärleksfullt hem och har förutsättningarna att nå sin fulla potential”, säger Ingrid Maria Johansen, vd för SOS Barnbyar International.

Uppväxt i ett tryggt och kärleksfullt hem är den bästa grunden vi kan ge våra barn. Ett av de många globala programmen A Home for a Home stödjer finns i Bolivia, där mer än 1 000 barn kommer att rustas för ett självständigt vuxenliv genom en trygg och positiv uppväxtmiljö.

”Utöver globala program har Heimstaden initierat många lokala aktiviteter, som att bygga lekplatser, stödja förskolor och arbeta mot politiker för att förbättra villkoren för barn i fosterhem. Det är inspirerande att se ett sådant engagemang för A Home for a Home bland mina kollegor”, säger Anette Konar Riple.

Fakta, A Home for a Home

robin.wilhelmsson@heimstaden.com

Heimstaden är ett ledande bostadsfastighetsbolag i Europa med fokus på att förvärva, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar Care, Dare och Share, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 150 000 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 290 mdkr. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North. Huvudkontoret är placerat i Malmö.