Heimstaden kommentar: SCBs byggstatistik

SCB:s senaste siffror visar att byggandet är på den lägsta nivån på tio år. Det rasade med 50 procent i första kvartalet jämfört med samma period i fjol. Kent Persson, samhällspolitiskchef på Heimstaden ger sin syn på beskedet.

"Idag redovisar SCB statistik för bostadsbyggandet under kvartal 1. Det är en halvering av bostadsbyggandet. Risken är uppenbar att nyproduktionen av bostäder kommer fortsätta att sjunka under 2023 och efterföljande år. Nyproduktionen av hyresrätter har gått ifrån att ge positiv avkastning till negativ avkastning på kort tid. Generellt går det i Sverige inte längre att bygga nya hyresrätter. Hyresrättsmarknaden är reglerad, för att förbättra förutsättningarna krävs därför politiska reformer och det skyndsamt. Vi har inte tid att försumma ett växande problem som riskerar att slå mot hela samhället, inte minst mot de som redan idag lever i utsatthet", säger Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden.

"Vi föreslår därför att regeringen nu agerar genom att genomföra fri hyressättning för nyproduktionen tillsammans med en indexreglering för de årliga hyresjusteringarna. På så sätt skapas bättre långsiktiga ekonomiska förutsättningar för nyproduktionen av hyresrätter. Vi vill också uppmana regeringen att bjuda in branschen till samtal om situationen och om vad som behöver göras. Situationen för just hyresrättsmarknaden är extra besvärlig och att invänta bättre tider kommer inte förändra förutsättningarna, regeringen behöver agera nu", fortsätter Kent.

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 bostäder i 10 länder med ett fastighetsvärde om ca 342 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar vi efter att uppnå målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök