Heimstaden uppmanar branschen till ökad transparens gällande kundnöjdhet

Till skillnad från många andra branscher är det relativt få hyresvärdar som genomför eller publicerar kundundersökningar, vilket gör det svårt för hyresgäster att jämföra aktörer. Detta vill Heimstaden ändra på och uppmanar därför hyresvärdar i Europa till att bli mer transparenta.

"Ett bra boende är viktigt för alla. Ju mer uppmärksamhet hyresvärdar får gällande kundupplevelse och transparens, desto mer kommer de att fokusera på att förbättra sin produkt och sina tjänster, vilket gynnar kunder och samhället i stort. Vi delar med oss av våra resultat för att öka kundfokuset i hela branschen”, säger Patrik Hall, VD på Heimstaden.

Som Europas näst största bostadsfastighetsbolaget har Heimstaden som målsättning att erbjuda boende som skänker kunden både livskvalitet och välmående. Heimstaden mäter regelbundet kundnöjdheten och förhoppningen är att branschen ska bli mer kundorienterad och göra det lättare för kunder att jämföra hyresvärdar. Därför har Heimstaden beslutat att fortsättningsvis publicera sina resultat på bolagets hemsida.

Heimstaden fick ett bättre resultat på nästa alla marknader under 2021 jämfört med året innan. Ett resultat av löpande kunddialog och lyhördhet för förbättringar. Utvecklingen i Skandinavien är fortsatt positiv och resultaten i Tjeckien och Nederländerna förbättrades betydligt. Tyskland och Island, vars kundnöjdhet mättes för första gången, gjorde också bra ifrån sig. I synnerhet Island som hade exceptionellt hög kundnöjdhet.

"Vi gör våra kunders liv bättre och med nöjda kunder uppfyller vi vår vision om boenden som förenklar och förgyller livet. Även om majoriteten av våra kunder är nöjda med oss så kan vi alltid bli bättre och vi lär vi oss av att lyssna på våra kunders behov och önskemål”, säger Hall.

Fakta

• Med datadriven analys mäter AktivBo kundupplevelsen hos Heimstaden och 450 andra europeiska bostadsfastighetsbolag.
  • 29 % av Heimstadens ca 110 000 hushåll svarade på 2021 års kundundersökning.
  • Heimstaden började mäta i Sverige 2017, Norge och Danmark 2019, Nederländerna och Tjeckien 2020 och Tyskland och Island 2021.
  • Huvudkategorier i ”Customer Scorecard”:
    • Service Index kombinerar poäng från kategorier som att ta kunden på allvar. 70 % av återkopplingen är positiv. Högst poäng har Sverige (78,4%), och Nederländerna störst förbättring (+2,7%).
    • Profile Index kombinerar poäng från kategorier såsom välbefinnande och samhällsbidrag. 72 % av återkopplingen är positiv. Island har högst poäng (85,5 %) och Nederländerna gjorde störst förbättring (+7,5 %).
    • Kunder som rekommenderar Heimstaden förbättras – i genomsnitt är 80 % av feedbacken positiv. Högst poäng har Island (93,4 %), och Norge gjorde störst förbättring (+4,6 %).

• Heimstadens "The Friendship concept":
    • Friendly Services förenklar kundernas liv med 24/7 kundservice, MyHome (digital kundplattform) och gratis inflyttningshjälp.
    • Friendly Concepts berikar kundernas liv med bl.a Heimodlat, Heimlagat och kundambassadörsprogram.
    • Diverse kundevenemang.
    • Erbjudanden från utvalda partners.
  • Besök heimstadenbostad.com/customers för detaljerad information och resultat.

För ytterligare information, kontakta:
robin.wilhelmsson@heimstaden.com

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag som förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder. Genom våra värderingar Care, Dare och Share skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra kunder. Vi äger ca 150 000 lägenheter till ett fastighetsvärde om ca SEK 290 mdkr. För mer information se www.heimstaden.com.