Kommentar: Vi välkomnar Boverkets rapport om ett inkluderande bostadsbyggande

Vi välkomnar Boverkets rapport om ett inkluderande bostadsbyggande med statligt stöd som publicerades på fredagen den 15 mars. Avsaknaden av en sammanhållen social bostadspolitik i Sverige är stor och som allra störst är saknaden av riktade lösningar till de mest utsatta grupperna på den svenska bostadsmarknaden. Därför är det bra att Boverket har tagit fram en idérapport om hur ett statligt stöd kan riktas till just utsatta grupper på ett träffsäkert sätt, säger Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden.

På Heimstaden verkar vi inte bara för en omtänksam boendeupplevelse, utan också ett samhälle präglat av inkludering och gemenskap. Detta jobbar vi aktivt med i rollen som bostadsutvecklare och förvaltare. Den generella bostadspolitiken når tyvärr inte hela vägen fram och därför måste nya sätt att arbeta tas fram. Vi delar därför Boverkets uppfattning om att staten behöver vara med och finansiera stöd till utsatta grupper som har svårt att ta sig in på bostadsmarknaden. Med ett gemensamt ansvarstagande emellan stat, kommun och fastighetsbolag kan förbättringar genomföras, säger Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden.

Vi hoppas nu att rapporten lägger grunden för ett öppet samtal om de utmaningar Sverige har i bostadssektorn, ett samtal där både politiken, förvaltning och branschen deltar. Vi kommer fortsätta lyfta behovet av sociala bostadspolitiska reformer och kommer aktivt delta i samtalen framåt, avslutar Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden.

Kent Persson, samhällspolitisk chef
Email: kent.persson@heimstaden.com

Email: robin.wilhelmsson@heimstaden.com

Om Heimstaden Bostad