Kommentar: För att bryta den ofrivilliga ensamheten behöver alla hjälpas åt

Regeringens engagemang och satsningar för att bryta ofrivillig ensamhet är värdefull och bra. Vi är därför stolta över att blivit inbjudna till Jakob Forssmed, socialminister, för att delta i samtalet om hur näringslivet kan medverka till att bryta ensamhetsproblematiken. För Heimstaden deltog Kent Persson, samhällspolitisk chef, i samtalen.

Bakgrunden till mötet var att ensamhet växt ut till att vara ett samhällsproblem med stora och allvarliga hälsokonsekvenser för den enskilde. En utmaning som alla i samhället kan bidra till att lösa, och företag spelar en viktig roll i att förebygga och motverka ofrivillig ensamhet samt stärka gemenskapen.

Kommentar, Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden:

"Dagens möte var ett första steg i att tackla ett problem som många av oss sett växa med åren och som vi samlat behöver jobba med. Det var många nyttiga och intressanta exempel som delades med gruppen och vi ser fram emot fler konstruktiva samtal".

"För att bryta den ofrivilliga ensamheten behöver alla hjälpas åt. Offentlig sektor, civila sektorn och näringslivet behöver alla delta i arbetet. Att regeringen tar initiativet att bjuda in näringslivet är bra och det uppskattar vi".

"Hemmet är en viktig plats att kunna känna både trygghet och gemenskap i. Som Sveriges största privata ägare och förvaltare av hyresrätter har vi värdefulla erfarenheter och kunskaper som förhoppningsvis kan vara med och bidra i arbetet med att minska ensamheten i samhället".

"Det finns både strukturella lösningar, som att öka de sociala förutsättningarna i såväl befintliga som i nyproducerade fastigheter, men också sociala lösningar som parar ihop olika grupper av människor på ett effektivt sätt. På det sistnämnda finns det garanterat synergier om man bara börjar utforska dem. Som stor fastighetsägare har Heimstaden möjligheten att göra skillnad i många människors liv, och det är mot den bakgrunden som vi utökat vårt fokus på den sociala hållbarheteten".

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 bostäder i 9 länder med ett fastighetsvärde om ca 339 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar vi efter att uppnå målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök