Kommentar: Regeringens besked är en besvikelse och löser inte problemen med bostadsbyggandet

Regeringen har idag presenterat sin byggsatsning för att underlätta för bostadsbyggandet innehållande ett förstärkt ROT avdrag och genomförande av bonusar till kommuner för att stimulera detaljplanearbeten. Regeringens besked är en besvikelse och satsningarna kommer inte underlätta för bostadsbyggandet av hyresrätter på vare sig kort eller lång sikt.

Tyvärr visar det att regeringen ännu inte har krisinsikt i hur djup krisen är för bostadsbyggandet. Ska byggandet av nya hyresrätter komma i gång igen krävs strukturella reformer, så som ett införande av fri hyressättning av nyproducerade hyresrätter, säger Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden.

Bostadsbyggandet har fallit kraftigt och fort. Just nu och framåt är det en ekonomisk förlust att investera i nyproduktion av hyresrätter.  Inget tyder på att en vändning av bostadsbyggandet kommer ske snabbt, tvärtom tyder allting på att krisen blir långvarig.  En långvarig bostadskris kommer leda till större samhällsproblem där tillväxten kommer drabbas. Utan en fungerande bostadsförsörjning kan man inte flytta till jobb eller studier. Därför måste det nu komma strukturella reformer som löser samhällsproblemen. Dagens besked gör inte det, säger Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden.

Det saknas långsiktighet och förutsägbarhet för såväl hyressättningen som de årliga hyresjusteringarna för nyproduktionen. Det effektivaste sättet att lösa problemen är att införa fri hyressättning för nyproduktionen av hyresrätter. Det skapar förutsägbarhet för både fastighetsägare och hyresgäster. Dessutom finns det redan en färdig utredning för det, vilket innebär att regeringen skulle snabbt kunna få på plats fungerande hyressättning för nyproduktionen och det kommer leda till ett ökat byggande, säger Kent Persson, samhällspolitisk chef för Heimstaden.

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 bostäder i 10 länder med ett fastighetsvärde om ca 347 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar vi efter att uppnå målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök