Unik cykelpassage invigd på Kronprinsen

Under pompa och ståt den 30/6 invigdes Kronprinsens unika cykelpassage och tillhörande cykeltorg. Passagen låter malmöborna cykla hela vägen in i hjärtat av stadsdelscentrat. På plats för att klippa bandet och ta en första cykeltur var Maria Petersson, vd Heimstaden Sverige och Andreas Schönström, kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden i Malmö.

Kronprinsens stadsdelscentra genomgår som bekant en stor förvandling där gamla lokaler får nytt liv. När Kronprinsen byggdes drömde man om ett hus som kunde uppfylla de boendes behov på 1960-talet. Idag ser världen lite annorlunda ut och därför byggs Kronprinsen om för att underlätta vardagen för alla som bor i och kring området idag.

I syfte att underlätta för den medvetne storstadsbon att agera klimatsmart har Heimstaden låtit uppföra en unik cykelpassage som går från Fågelbacksgatan och hela vägen in i stadsdelscentrat.

Eventet präglades av karnevalsstämning med live-band, cirkusuppträdande och lek för de minsta. På plats var också Team Rynkeby som samlade in bidrag till barncancerfonden. Ca 4000 nyfikna malmöbor var på invigningen.

”Det var ett fantastiskt fint event som våra duktiga medarbetare fixat och att vi äntligen kan låta allmänheten ta cykeln hela vägen in i centrat är en häftig milstolpe. Vi hoppas och tror att många kommer uppskatta cykelbanan”, säger Maria Petersson, vd Heimstaden Sverige.

Om Kronprinsen
Stadsdelscentrat omfattar över 15 000 kvadratmeter kommersiell yta med modern planlösning. Här skapar Heimstaden rum för butiker och serviceverksamheter i symbios med restauranger runt en öppen köksmiljö med plats för sociala ytor för malmöborna att mötas såväl inomhus som utomhus

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 bostäder i 10 länder med ett fastighetsvärde om ca 342 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar vi efter att uppnå målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök

Citat

Maria Petersson, vd Heimstaden Sverige.