Allianz och Heimstaden Bostad bildar ett joint venture

Allianz Real Estate investerar SEK 7,9 mdkr i Heimstaden Bostads svenska portfölj som nyligen förvärvades från Akelius, genom att bilda ett samriskbolag (joint venture) om SEK 30.4 mdkr för den centralt belägna portföljen i Malmö och Stockholm.

Kommenterar kring affären:

Annette Kröger, VD North & Central Europe för Allianz Real Estate:
"Vi är väldigt tillfreds med att gå in i detta joint venture med en storleksmässigt attraktiv och väldiversifierad portfölj. Vårt återfunna intresse för bostadssektorn är en medveten anpassning av vår investeringsstrategi; sektorns stabilitet gör den mycket attraktiv för långsiktiga investerare. Förutsättningarna i Norden är goda, bostadsmarknaden är väletablerad och vi har aktivt inriktat oss på tillväxt i regionen.”

Nicole Pötsch, Head of Acquisitions & Sales North & Central Europe på Allianz Real Estate:
"Vi är glada över att inleda ett partnerskap med Heimstaden Bostad AB, en ledande och förstklassig bostadsfastighetsaktör, och vi ser fram emot att transaktionen blir starten på en långsiktig relation. Vi uppskattar Heimstadens entreprenöriella tillvägagångssätt och kundfokus i kombination med en gemensam syn på ambitiösa ESG-mål för portföljen.”

VD på Heimstaden, Patrik Hall:
"Vi är glada över att samarbeta med Allianz, en globalt ansedd och långsiktig investerare med betydande erfarenhet inom fastighetssektorn. Deras investering och långsiktiga engagemang visar på tillit och förtroende för vår plattform och operativa expertis, och vi ser fram emot att bygga ett starkt och varaktigt partnerskap.”

Vice VD och Head of ECM på Heimstaden, Magnus Nordholm:
"Allianz delar vårt långsiktiga perspektiv och kundcentrerade mindset, och partnerskapet är ett bevis på vår strategi för ansvarsfull tillväxt genom en skalbar operativ plattform. Allianz är den fjärde investeraren i år som anslutit till Heimstaden Bostad, vilket ytterligare stärker vår kapitalstruktur och vår position som ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag.”

Fastigheter och hållbarhet
De 99 fastigheterna är en del i den portfölj Heimstaden Bostad förvärvade från Akelius, med 3 377 bostäder i Malmö och 5 932 i Stockholm, vilket gör samriskbolaget till en av de största privata bostadsägarna i den svenska huvudstaden. Samtliga fastigheter har en reglerad hyra med en ekonomisk uthyrningsgrad om ~99% och stabila kassaflöden och attraktiv avkastning på riskjusterad basis.

Samriskbolaget åtar sig Heimstaden Bostads hållbarhetsprogram och förpliktigar sig att investera SEK 1,2 mdkr i energioptimerande lösningar för att reducera utsläppen av växthusgaser i linje med Parisavtalet.

Struktur och finansiering
Transaktionen kommer att färdigställas i januari 2022. Samriskbolaget finansieras med eget kapital, inklusive Allianz investering om SEK 7,9 mdkr, samt genom lån från Heimstaden Bostad.

Aktieägarna kommer att inneha en kombination av preferensaktier och stamaktier med olika rättigheter till utdelning och rösträtt. Heimstaden Bostad kommer att inneha en högre andel stamaktier och samriskbolaget kommer att konsolideras fullt ut i Heimstaden Bostad.

Ägarstruktur samriskbolag

Bolag  Kapitalandel, %  Röstandel, %
Heimstaden Bostad  43.75  50.15%
Allianz  56.25%  49.85%
Total  100.00%  100.00%

Rådgivare till Heimstaden Bostad var PwC och DLA Piper. Rådgivare till Allianz Real Estate var PwC, CMS, Vinge och Deloitte.

Heimstaden frågor:
Christian V. Dreyer, CCO

media@heimstaden.com
ir@heimstaden.com

Om Heimstaden
Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag som förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder. Genom våra värderingar Care, Dare och Share skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden. Vi äger ca 150 000 lägenheter till ett fastighetsvärde av ca SEK 290 mdkr. För mer information se www.heimstaden.com.