Årsstämma i Heimstaden AB (publ)

Aktieägarna i Heimstaden AB (publ), org.nr 556670-0455 (”Bolaget”), kallas till årsstämma torsdagen den 30 mars 2023 klockan 10.00 i Bolagets lokaler på Östra Promenaden 7 A, 211 28 Malmö. Inregistrering till årsstämman påbörjas kl. 9.30.

Anmälan m.m.

Aktieägare som önskar delta och rösta vid stämman ska:

dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken onsdagen den 22 mars 2023, alternativt om aktierna är förvaltarregistrerade, begära att förvaltaren rösträttsregistrerar aktierna senast fredagen den 24 mars 2023, och

dels anmäla sig hos Bolaget senast fredagen den 24 mars 2023.

Anmälan kan ske via post till Heimstaden AB (publ), Årsstämma 2023, Att: Isabel Lindeberg Bandstein/Karin Wenehed, Östra Promenaden 7 A, 211 28 Malmö eller via e-post till arsstamma@heimstaden.com. Vid anmälan ska anges namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer dagtid samt, i förekommande fall, det antal biträden (högst två) som avses medföras vid stämman.

Om aktieägare avser att låta sig företrädas av ombud bör fullmakt i original och övriga behörighetshandlingar medtas till årsstämman. Om fullmakten har utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis för den juridiska personen eller motsvarande behörighetshandlingar även medtas. Fullmaktsformulär finns att hämta på Bolagets webbplats, http://corporate.heimstaden.com/corporate-governance-swedish/bolagsstmma/default.aspx. Fullmakter utan särskild bestämmelse om giltighetstid gäller i ett år från utfärdandet.

Aktieägare kan även välja att poströsta. Det formulär som ska användas för poströstning finns tillgängligt på Bolagets hemsida http://corporate.heimstaden.com/corporate-governance-swedish/bolagsstmma/default.aspx och hos Bolaget och sänds kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Om aktieägare avser att nyttja möjligheten till att poströsta ska aktieägaren sända komplett ifyllt poströstningsformulär per post till Heimstaden AB (publ), Årsstämma 2023, Att: Isabel Lindeberg Bandstein/Karin Wenehed, Östra Promenaden 7 A, 211 28 Malmö. Om poströstningsformuläret avser poströstning för en aktieägare som är en juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis för den juridiska personen eller motsvarande behörighetshandlingar även sändas till Bolaget i god tid före årsstämman. Poströstningsformuläret ska vara Bolaget till handa på adressen ovan senast fredagen den 24 mars 2023. Vänligen notera att en aktieägare som på föreskrivet sätt utnyttjat möjligheten till poströstning därigenom anses ha anmält sig till årsstämman, varför en separat anmälan för den som poströstat på föreskrivet sätt inte är nödvändig. Aktieägaren får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är hela poströsten ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor finns i poströstningsformuläret.

Aktieägare som har låtit förvaltarregistrera sina aktier genom bank eller annan förvaltare måste i god tid hos förvaltaren begära att föras in i aktieboken hos Euroclear Sweden AB för att kunna delta i årsstämman (rösträttsregistrering). Förvaltaren måste ha genomfört rösträttsregisteringen hos Euroclear Sweden AB senast fredagen den 24 mars 2023.

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Val av justeringsmän.
  5. Godkännande av dagordningen.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen.
  8. Beslut i fråga om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.
  9. Beslut i fråga om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen samt den fastställda koncernbalansräkningen.
  10. Beslut i fråga om ansvarsfrihet för bolagets styrelseledamöter och verkställande direktören för den tid som redovisningen omfattar.
    1. Styrelseordföranden Ivar Tollefsen.
    2. Styrelseledamoten John Giverholt.
    3. Styrelseledamoten Fredrik Reinfeldt.
    4. Styrelseledamoten Vibeke Krag.
    5. Tidigare verkställande direktören Patrik Hall.
  11. Beslut om fastställande av styrelse- och revisorsarvoden.
  12. Beslut om fastställande av antalet styrelseledamöter.
  13. Val av styrelseledamöter.
    1. Omval av styrelseledamot Ivar Tollefsen.
    2. Omval av styrelseledamot John Giverholt.
    3. Omval av styrelseledamot Fredrik Reinfeldt.
    4. Omval av styrelseledamot Vibeke Krag.
  14. Val av styrelseordförande.
  15. Beslut om fastställande av antalet revisorer.
  16. Val av revisor.
  17. Stämmans avslutande.

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Styrelsen föreslår att Helge Krogsbøl utses till ordförande vid stämman.

Val av justeringsmän (punkt 4)

Styrelsen föreslår att till justeringsmän utse två vid stämman närvarande och där föreslagna personer.

Resultatdisposition (punkt 9)

Styrelsen föreslår att utdelning till aktieägarna lämnas i enlighet med följande.

1. Styrelsen föreslår att stämman beslutar om utdelning till stamaktieägare med 11,36 kronor per aktie, totalt 1 500 000 000 kronor. Styrelsen bemyndigas att fastställa avstämningsdagen för utdelningen.
  2. Styrelsen föreslår att stämman beslutar om utdelning på preferensaktier med 2,00 kronor per aktie, totalt 117 187 500 kronor. Utbetalning av utdelning till preferensaktieägarna ska ske kvartalsvis med 0,50 kr per utbetalningstillfälle. Avstämningsdag ska i enlighet med bolagsordningen vara den 5 juli 2023, den 5 oktober 2023, den 5 januari 2024 och den 5 april 2024.

Ovanstående förslag innebär att 1 617 187 500 kronor av de utdelningsbara medel, 22 501 683 900 kronor, som står till bolagsstämmans förfogande tas i anspråk för vinstutdelning. Återstående belopp, 20 884 496 400 kronor, ska överföras i ny räkning.

För det fall en avstämningsdag ovan inte är bankdag, ska avstämningsdagen vara närmast föregående bankdag. Utbetalning av utdelning ska ske tredje bankdagen efter avstämningsdagen.

Styrelsens fullständiga yttrande enligt 18 kap. 4 § aktiebolagslagen återfinns i årsredovisningen för 2022 sidan 95, samt revisorns yttrande i relation härtill på sidan 99.

Styrelse, revisorer och styrelse- samt revisorsarvoden (punkterna 11–16)

Aktieägaren Fredensborg AS som representerar ca 70,8 procent av aktierna och ca 96 procent av rösterna i Bolaget föreslår följande.

Beslut om fastställande av arvoden åt styrelsen och revisor (punkt 11)

Föreslås att styrelsearvode ska utgå med totalt 700 000 kronor, varav 300 000 kronor till Fredrik Reinfeldt och 400 000 kronor till Vibeke Krag. Inget styrelsearvode föreslås utgå till övriga styrelseledamöter.

Till Bolagets revisorer ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om fastställande av antalet styrelseledamöter (punkt 12)

Föreslås att styrelsen ska bestå av fyra ledamöter och inga suppleanter, dvs. ingen förändring av antalet stämmovalda styrelseledamöter föreslås.

Val av styrelseledamöter (punkt 13)

Till styrelseledamöter för perioden fram till slutet av nästa årsstämma föreslås omval av följande ledamöter:

1. Ivar Tollefsen
  2. John Giverholt
  3. Fredrik Reinfeldt
  4. Vibeke Krag

Uppgifter om övriga uppdrag som hålls av de föreslagna styrelseledamöterna återfinns i årsredovisningen (sidan 33).

Val av styrelseordförande (punkt 14)

Till styrelseordförande för perioden fram till slutet av nästa årsstämma föreslås omval av Ivar Tollefsen.

Beslut om fastställande av antalet revisorer (punkt 15)

Styrelsen föreslår att antalet revisorer oförändrat ska vara en.

Val av revisor (punkt 16)

Styrelsen föreslår för tiden fram till slutet av nästa årsstämma omval av det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag.

Ernst & Young Aktiebolag har meddelat att för det fall revisionsbolaget väljs kommer auktoriserade revisorn Jonas Svensson att fortsatt vara huvudansvarig revisor.

Aktieägares rätt att begära upplysningar

Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, vid årsstämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, och förhållanden som kan inverka på bedömningen av Bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation samt om Bolagets förhållande till annat koncernföretag.

Personuppgifter

För information om hur personuppgifter behandlas i samband med årsstämman hänvisas till: https://heimstaden.com/behandling-av-personuppgifter/.

Handlingar m.m.

Fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska tillhandahållas inför årsstämman enligt aktiebolagslagen kommer att hållas tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets webbplats, https://corporate.heimstaden.com/corporate-governance-swedish/bolagsstmma/default.aspx samt sändas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Aktieägarna hälsas varmt välkomna till årsstämman

_____________________

Malmö i februari 2023

Contact:
Christian V. Dreyer, CCO
christian.dreyer@heimstaden.com

Malin Lethenström, IR
ir@heimstaden.com

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 351 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar våra 2200 medarbetare på 10 marknader efter att uppfylla målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök www.heimstaden.com.

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 februari 2023 kl. 15:55 CET.