Årsstämmokommuniké för Heimstaden AB (publ)

Heimstaden AB (publ) höll sin årsstämma den 7 april 2022. Aktieägare hade möjlighet att poströsta. Stämman fattade beslut i enlighet med samtliga framlagda förslag, sammanfattningsvis, i enlighet med följande.

• Fastställande av årsredovisningen för 2021 samt antagande av förslaget till utdelning och resultatdisposition.
  • Omval av Ivar Tollefsen, John Giverholt, Fredrik Reinfeldt och Vibeke Krag som styrelseledamöter. Ivar Tollefsen omvaldes till styrelseordförande.
  • Antagande av förslaget till styrelsearvode för 2022.
  • Omval av det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young AB som revisor. Jonas Svensson kommer att vara huvudansvarig revisor.
  • Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier under tiden fram till årsstämman 2023, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, genom nyemission av stamaktier, preferensaktier eller preferensaktier av serie B, eller en kombination av dessa, mot kontant betalning samt med bestämmelse om apport eller kvittning eller annars med villkor.
  • Bolagsordningen ändrades i syfte att införa ett nytt slag av preferensaktier, preferensaktier av serie B.

Contact:
Christian V. Dreyer, CCO
christian.dreyer@heimstaden.com

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 150 000 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 306 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar våra 2 100 medarbetare på 10 marknader efter att uppfylla målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök www.heimstaden.com. Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag, +46 8-463 83 00 / certifiedadviser@penser.se.