Heimstaden: Års- och hållbarhetsrapport 2022

2022 höjdpunkter:

• Starkt operativt resultat med 13,2 miljarder SEK (9,0) i hyresintäkter och 5,4% (2,5%) tillväxt i jämförbart bestånd.
  • 4,2 miljarder SEK i negativ justering av verkligt värde medan svagare krona gav en positiv valutaeffekt på 6,6 miljarder SEK.
  • Totalresultat om 8,1 miljarder SEK.
  • Fastighetsvärde om 351 miljarder SEK (160 003 bostäder).
  • Reell ekonomisk uthyrningsgrad om 98,4% (97,8).
  • Nettobelåningsgrad (Net LTV) om 53,6% (51,0 %) och ICR på 2.4x (3.2x).
  • Återköp av obligationer i december för 580 miljoner SEK.
  • Heimstaden Bostad reste 15 miljarder SEK från befintliga investerare, inklusive 1,25 miljarder SEK från Heimstaden AB (varav 1 miljard utgjorde återinvesterad utdelning).
  • Heimstaden Bostad utökade partnerskapet med Allianz i december.
  • Heimstaden Bostad gjorde återköp av obligationer i juli (868 miljoner EUR) och i december (750 miljoner SEK), finansierade med kapital från aktieägare inklusive Heimstaden AB.
  • Behöll kreditbetyg BB+ från Fitch, med reviderade utsikter från stabil till negativ. Heimstaden Bostad behöll kreditbetyg BBB från S&P och Fitch, med reviderade utsikter från stabil till negativ. S&P ändrade ICR tröskelvärdena till 1.8x från 2.4x samt LTV till 60% från 55% med anledning av det förstärkta styrning, riskhantering och regelefterlevnad och den förbättrade affärsriskprofilen.
  • Science Based Targets initiative validerade Heimstaden Bostads Climate Roadmap för att minska växthusgasutsläppen i linje med Parisavtalet.
  • Heimstaden Bostad minskade de totala växthusgasutsläppen med 7% och energianvändningen med 11% per kvm jämfört med 2021 (Scope 1 & 2).
  • Förlängde förvaltningsavtalet med Heimstaden Bostad till 2047. Sålde de lokala förvaltningsorganisationerna till Heimstaden Bostad.

VD, Helge Krogsbøl kommenterar:

”Trots ett utmanande makroekonomiskt läge, levererade vår prisvärda och geografiskt diversifierade portfölj ett starkt operativt resultat i 2022.

Förändrade marknadsförutsättningar ledde till en negativ justering av verkligt värde på portföljen. Även om det osäkra läget fortsätter i 2023 står grundvalarna för bostadsfastigheter oförändrade och kommer förbättras allteftersom att minskad byggaktivitet kraftigt reducerar utbudet.

Stark likvid position, långa löptider på lån, varierad förfallostruktur och en balanserad mix av skuldinstrument ger oss god täckning för framtida förfall på obligationsmarknaden. Återköp av obligationer finansierade med eget kapital demonstrerade bolagets fortsatta stöd från aktieägarna.

Med hög efterfrågan på hyresbostäder är vi övertygade om att vi kommer fortsätta leverera Friendly Homes till våra kunder kombinerat med ett starkt operativt resultat.”

Chief Sustainability Officer, Katarina Skalare, kommenterar:

Genom att finjustera prestandan i våra fastigheter och uppmuntra våra hyresgäster att effektivisera energianvändning i sina hem, minskade vi våra Scope 1 och 2 utsläpp med 7% och energianvändning med 11 % per kvm jämfört med 2021.

Science Based Targets initiative (SBTi) godkännande av vår Climate Roadmap bekräftar kvaliteten i vårt arbete och ambitiösa klimatmål att minska utsläppen av växthusgaser i linje med Parisavtalet.

Via vårt samarbete med SOS Barnbyar donerade vi 125 miljoner SEK som nådde 55 000 barn i 25 länder under 2022. Dessutom stöttade vi under året över 1 000 ukrainska familjer på flykt med en bostad.”

Heimstaden AB års-, bolagstyrnings- och hållbarhetsrapport 2022 finns tillgänglig på www.heimstaden.com och är bifogad med detta pressmeddelande.

Contact:
Christian V. Dreyer, CCO
christian.dreyer@heimstaden.com

Malin Lethenström, IR
ir@heimstaden.com

Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 bostäder i 10 länder med ett fastighetsvärde om ca 351 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar vi efter att uppnå målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök www.heimstaden.com.

Denna information är sådan information som Heimstaden Bostad AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 februari 2023 kl. 15:45 CET.

Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag. +46 8-463 83 00 and certifiedadviser@penser.se.