Heimstaden AB: Delårsrapport januari-juni 2020

Höjdpunkter

• Hyresintäkter för perioden uppgick till 3 327 miljoner kronor, en ökning med 53% jämfört med första halvåret 2019
  • Överskottsgraden ökade till 59 procent (55), drivet av högre marginaler i de nederländska och tjeckiska portföljerna samt lägre kostnader i befintlig portfölj
  • Begränsad operativ och finansiell effekt från Covid-19. Negativ påverkan på hyresintäkter uppgående till ca 8 miljoner kronor
  • Över 99 procent av fakturerade intäkter inbetalda på balansdagen
  • Hyresintäkter för jämförbar portfölj ökade med 4 procent
  • Förvärv under perioden uppgick till 18 805 miljoner kronor
  • Orealiserad värdeförändring i fastigheter uppgick till 3 509 miljoner kronor (3 216)
  • Totalt fastighetsvärde på balansdagen uppgick till 135.5 miljarder kronor
    och bostadsportföljen innehöll 100 123 lägenheter (54 863)
  • Stark finansiell ställning med en belåningsgrad på 43 procent (40)

VD Patrik Hall kommenterade:

“De senaste månaderna har pandemin gjort betydelsen av ett väl fungerande hem än viktigare. För oss fastighetsägare blir det än viktigare i dessa tider att vi på ett säkert och tryggt sätt levererar en service och en produkt som förenklar och förgyller våra hyresgästers vardag. Vår kundnöjdhet har fortsatt att förbättras, och jag är tacksam för alla våra medarbetare som gör en skillnad i våra hyresgästers och varandras liv under dessa osäkra tider.”

”Trots den extraordinära situationen, så har den finansiella och operativa utvecklingen för Heimstaden varit positiv. Betydande operativt fokus har bidragit till en förbättrad överskottsgrad, stabila, låga vakansnivåer och inga ökningar av obetalda hyror. I linje med vår strategi har vi också den finansiella soliditet och flexibilitet som krävs för att fortsätta vår ansvarsfulla och hållbara tillväxt framöver.”

Patrik Hall, VD
+46 705-85 99 56
patrik.hall@heimstaden.com

Arve Regland, Finansdirektör
arve.regland@fredensborg.no

Heimstaden är ett ledande fastighetsbolag i Europa med fokus på att förvärva, förädla, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar Care, Dare och Share, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 100 100 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 135 mdkr. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag, 08-463 83 00 samt certifiedadviser@penser.se.
För mer information se www.heimstaden.com

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 augusti 2020 kl. 09:00 CEST.