Heimstaden AB: Delårsrapport januari-september 2020

Perioden i korthet

• Hyresintäkterna för perioden ökade med 45 procent jämfört med 2019, främst drivet av förvärv.
  • I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 4 procent.
  • Överskottsgrad ökade till 59 procent (57), främst till följd av lägre reparations- och underhållskostnader.
  • Fortsatt starkt resultat och motståndskraftiga marknader har resulterat i en begränsad påverkan från covid-19.
  • Förvärv uppgick till 20 217 mkr och värdeförändringen på förvaltnings- och exploateringsfastigheter uppgick till 6 045 mkr (4 900).
  • Per den 30 september 2020 uppgick marknadsvärdet för beståndet till 139 mdkr och omfattade 100 870 lägenheter.
  • Köpeavtal tecknat för förvärvet av 3 902 bostäder i centrala Berlin.
  • Stark finansiell ställning med en belåningsgrad på 43 procent.

VD Patrik Hall kommenterade:

“Vi är glada att kunna rapportera ytterligare ett starkt kvartal för Heimstaden. Vårt driftnetto och resultat förbättrades under perioden och våra hållbara långsiktiga investeringar har bidragit till minskade driftskostnader. Operativt är vakanserna på stabila, låga nivåer i hela portföljen, vilket är ett bevis på bostadsfastighetens motståndskraft under dessa utmanande tider.

Eftersom Covid-19 fortsätter att påverka människors liv är vår högsta prioritet hälsa och säkerhet för våra kunder och anställda. Samtidigt är vi engagerade i att ge positiva bidrag till de lokala samhällen där vi är närvarande.

Med vår starka organisation och robusta balansräkning är Heimstaden väl positionerat för fortsatt hållbar tillväxt och för att förenkla och förgylla våra kunders liv genom omtänksamma boenden.”

Patrik Hall, VD
+46 705-85 99 56
patrik.hall@heimstaden.com

Arve Regland, Finansdirektör
arve.regland@fredensborg.no

Heimstaden är ett ledande fastighetsbolag i Europa med fokus på att förvärva, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar Care, Dare och Share, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 100 900 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 139 mdkr. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag, 08-463 83 00 samt certifiedadviser@penser.se. För mer information se www.heimstaden.com

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2020 kl. 09:00 CET.