Heimstaden Bostad förvärvar byggprojekt i Haninge

Heimstadens dotterbolag, Heimstaden Bostad AB, förvärvar idag ett byggprojekt om ca 346 bostäder i Haninge kommun av Magnolia Bostad. Bedömt fastighetsvärde vid färdigställande uppgår till ca 850 Mkr.

Bostäderna ska byggas i Handen (Söderbymalm), ett område ca 30 min från Stockholm. Fastigheterna kommer att miljöcertifieras med Miljöbyggnad Silver och byggnation beräknas påbörja Q2 2021 med planerad inflyttning i första etapp Q2 2023.

"Vi är glada över förvärvet i Haninge, vi får möjligheten att bidrar till kommunens tillväxt och attraktivitet, samtidigt som vi breddar vår portfölj och stärker vår närvaro i Stockholmsregionen. Produktionen speglar också vårt miljöfokus då beståndet ska byggas enligt Miljöbyggnad Silver,” säger Tom Rasmussen, Transaktionsansvarig, Heimstaden Sverige.

Heimstaden Bostad har sedan 2017 två fastigheter i Handen med totalt 222 bostäder. Med förvärvet från Magnolia Bostad mer än fördubblar bolaget sitt bestånd i kommunen.

Mannheimer Swartling har agerat juridisk rådgivare åt Heimstaden Bostad AB.​

För mer information, kontakta:
Tom Rasmussen, Heimstaden Sverige
Transaktionsansvarig
tom.rasmussen@heimstaden.com
+46 706-854 081

Robin Wilhelmsson,
Heimstaden Sverige
robin.wilhelmsson@heimstaden.com
+46 708-94 62 35

Heimstaden är ett ledande bostadsfastighetsbolag i Europa med fokus på att förvärva, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar Care, Dare och Share, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 100 900 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 139 mdkr. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag, 08-463 83 00 samt certifiedadviser@penser.se. För mer information se www.heimstaden.com