Heimstaden Bostad förvärvar nyproduktionsprojekt i Strängnäs

Heimstaden AB's dotterbolag, Heimstaden Bostad, har avtalat om att förvärva 4 projektfastigheter som turn-key upplägg i Strängnäs. Säljare är Framfastgruppen AB och projekten omfattar en total yta om ca 8,200 kvm fördelat på 149 bostäder. Byggstart Q4 2020 och färdigställande och övertagande förväntas ske Q4 2022. Bedömt fastighetsvärde vid färdigställande uppgår till SEK 250 Mkr.

Heimstaden Bostad har varit etablerade i Strängnäs sedan 2018 och har idag 450 bostäder. Kommunens attraktiva läge och tillväxtmöjligheter är anledningen till förvärvet från Framfastgruppen AB. Säljaren har valt Derome och Fagerheim Dalarna till att uppföra fastigheterna.

De 149 bostäderna och 126 parkeringsplatser som ingår i avtalet är belägna på två platser i Strängnäs kommun. Flädern 4 och Misteln 3 är vackert placerade på Tosterön ca två kilometer norr om Strängnäs centrum med närhet till både natur och hav. Ett attraktivt område som förväntas att växa med ett varierat bostadsbestånd. Den andra hälften av projektportföljen; Castor 1 and Sirius 1, är belägna ca två kilometer söder om stadskärnan i området Finningerondellen.

”Vi är glada över att kunna komplettera vårt befintliga bestånd i Strängnäs med dessa fina projekt. Strängnäs är en kommun med potential och vi ser fram emot att fylla husen med människor, liv och rörelse”, säger Tom Rasmussen, Senior Investment Manager, Heimstaden.

För mer information, kontakta:
Tom Rasmussen, Senior Investment Manager - Tom.Rasmussen@heimstaden.com, 0706-854 081
Robin Wilhelmsson, Communication Manager - Robin.wilhelmsson@heimstaden.com, 0708-94 62 35

Heimstaden är ett ledande fastighetsbolag i Europa med fokus på att förvärva, utveckla och förvalta bostäder och lokaler. Genom våra värderingar Care, Dare och Share, skapar vi värden för våra ägare och omtänksamma boenden för våra hyresgäster. Heimstaden har ca 100 900 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 139 mdkr. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank aktiebolag, 08-463 83 00 samt certifiedadviser@penser.se. För mer information se www.heimstaden.com