Heimstaden expanderar i Köpenhamn

Heimstaden har, genom sitt danska dotterbolag Heimstaden Danmark A/S, ingått avtal avseende förvärv av Ö-huset, en projektfastighet i Köpenhamn. Projektet Ö-huset i stadsdelen Örestad köps från Skanska A/S och omfattar 300 enheter samt 1 livsmedelsbutik. Total yta uppgår till ca 27 400 kvm och transaktionsvärdet uppgår till ca 880 mDKK. Transaktionen sker genom förvärv av bolag och planeras att finansieras med egen kassa samt realkreditfinansiering. Heimstaden tillträder aktierna i april 2018 och fastigheten kommer att färdigställas etappvis med avlämning av sista delen under hösten 2018.

“Köpenhamn som stad är inne i en expansiv fas och projektet i Örestad ser vi som ett mycket bra tillskott till vår portfölj".

“Vi är glada över att kunna vara med och aktivt påverka utvecklingen i den danska huvudstaden och fortsätta växa genom förvärv av befintliga fastigheter samt bra projekt!”, säger Magnus Nordholm, vVD Heimstaden.

Ø Huset er udviklet med fokus på den moderne families behov og vi er derfor rigtigt glade for at sælge projektet til Heimstaden, der som langsigtet investor og et af Nordens største boligselskaber, sikrer familievenlige udlejningsboliger til den voksende befolkning i København”, säger Peter Nymann-Jørgensen, VD Skanska A/S.

Advokatbyrån Bruun Hjejle har varit Heimstadens rådgivare i affären.

Magnus Nordholm, vVD 0705-29 31 44 magnus.nordholm@heimstaden.com
Tom Rasmussen, Head of Asset Management       0706-85 40 81 tom.rasmussen@heimstaden.com

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige och Danmark. I Sverige är verksamheten och fastighetsportföljen uppdelad i fyra geografiska områden; Norr, Mitt, Syd och Skåne, med en stark lokal närvaro. Heimstaden har ca 19 800 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 26.3 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet HEIM PREF. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.heimstaden.com