Heimstaden förvärvar 411 lägenheter i Köpenhamn

Heimstaden har avtalat om förvärv av andelsboligforeningen Ringertoften, Köpenhamn. Förvärvet omfattar 411 lägenheter och 2 lokaler, totalt ca 23 720 kvm i uthyrningsbar yta.

Förvärvet är villkorat av godkännelse av andelsboligforeningens generalförsamling

Vi hoppas generalförsamlingen röstar positivt för en försäljning till oss och att vi därmed kan välkomna många nya hyresgäster till Heimstaden. Ringertoften passar väldigt bra in i vår portfölj och vi ser fram emot att genom vår danska organisation utveckla både fastigheten och relationen med de boende i framtiden”, säger Magnus Nordholm, vice VD Heimstaden.

Transaktionsvärdet i affären uppgår till ca 490 mDKK och tillträde är planerat till 1 augusti 2018, givet godkännelse.

Gorrissen Federspiel är Heimstadens rådgivare i transaktionen.

Magnus Nordholm, vVD                                           0705-29 31 44    magnus.nordholm@heimstaden.com

Tom Rasmussen, Head of Asset Management       0706-85 40 81    tom.rasmussen@heimstaden.com

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Danmark och Norge. Heimstaden har ca 31 600 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 54,8 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet HEIM PREF. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.heimstaden.com