Heimstaden förvärvar bostadbestånd i Köpenhamn

Heimstaden AB har ingått ett avtal avseende förvärv av 129 ägarlägenheter i Köpenhamn genom förvärv av samtliga aktier i Fredensborg Danmark A/S från Fredensborg AS.

Transaktionen omfattar en uthyrningsbar lägenhetsyta uppgående till 12 075 kvm och baserades på ett fastighetsvärde om ca 625 mkr. I förvärvet ingår även 123 parkeringsplatser. Samtliga ägarlägenheter och parkeringsplatser är belägna på Havneholmen 48-86 i Köpenhamn, www.havneholmen.dk.

Heimstaden kommer nu att ansvara för Fredensborg AS satsning i Köpenhamn mot bakgrund av Köpenhamnsmarknadens närhet till Heimstadens huvudkontor.

Tillträde är planerat till den 18 juni 2015.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta:

Patrik Hall                                                               Magnus Nordholm
VD                                                                           vVD
0705 – 85 99 56                                                      0705 - 29 31 44

Denna information är sådan som Heimstaden AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2015 klockan 13.30.

”Heimstaden etablerar, förvaltar, utvecklar och äger, ensam eller tillsammans med andra investerare, bostadsfastigheter omfattande ca 14 500 st. lägenheter i tillväxtregioner i Sverige. Vi erbjuder hyresgästerna trygga och trivsamma boenden i livets olika skeenden samt medinvestorer en professionell investeringsprodukt med en attraktiv riskjusterad avkastning. Bolaget grundades 1998 och ägs sedan 2005 av det norska bolaget Fredensborg AS, som är Norges största privata bostadsbolag.”