• Heimstaden/

Heimstaden ingår ramavtal med Magnolia om byggande av ca 5 300 bostadslägenheter i Storstockholm och Öresundsregionen

Heimstaden AB har idag tecknat ramavtal med Magnolia Bostad. Avtalet innebär att Heimstaden kommer att förvärva bostadsprojekt i Storstockholm samt Öresundsregionen. Portföljen omfattar 14 bostadsprojekt om ca 5 300 lägenheter med ett fastighetsvärde om 8,5 mdr sek. Därtill kommer produktion av vissa kommersiella ytor för handel, vård och omsorg samt garage och parkering. Sammanlagt fastighetsvärde uppgår till 9,6 mdr sek och med en beräknad BOA och LOA om ca 252 000 kvm.

Avtalet baseras på byggnation av främst hyresrätter samtidigt som parterna har en gemensam intention att del av byggrätterna ska upplåtas som bostadsrätt eller äganderätt, i syfte att skapa socialt hållbara bostadsområden och stadsdelar.

Parterna har ingått avtal som fastställer ekonomiska, juridiska och byggnadstekniska villkor avseende projekten. Samtliga bostadsprojekt kommer att uppföras med miljöcertifiering av klass guld eller silver. Bostadsprojekten är dessutom belägna i direkt anslutning till spårbunden eller annan allmän kommunikation, vilket varit ett krav för detta ramavtal.

Transaktionen är strukturerad så att Heimstaden övertar ett fastighetsägande bolag vid byggstart av en enskild fastighet och ansvarar därefter för kapitalisering av bolaget. Magnolia åtar sig under ramavtalet att garantera ett maximalt pris på respektive projekt.

Vi är mycket nöjda med det ramavtal vi nu tecknat med Magnolia. Vi tillför nu energieffektiva och attraktiva bostäder i storstadsregioner med stor bostadsbrist”, säger Patrik Hall, vd Heimstaden.

Vi har även beslutat oss för att söka det förbättrade investeringsbidrag som började att gälla den 1 maj i år, i syfte att kunna erbjuda nyproducerade hyresrätter som kan efterfrågas av det stora flertalet”, fortsätter Patrik Hall. Normhyran kommer således av begränsas till 1 450 kr/kvm samt 1 550 kr/kvm i 2018-års nivå, beroende på storstadsregion”.

Det kan alltid diskuteras vilken väg av stöd eller subventioner som är den mest effektiva för att uppnå ett boende som ekonomiskt passar de flestas plånböcker, men om våra politiker nu försöker underlätta med ett investeringsbidrag, känner vi oss förpliktigade att göra vårt yttersta att leverera i enlighet med detta”.

Ramavtalet sträcker sig till och med den 31 december 2023 då det sista projektet beräknas vara levererat. Varje projekt kommer att finansieras genom eget kapital och bygglån allt eftersom de påbörjas. Heimstaden har en rättighet att kliva av enskilda projekt mot en engångsersättning till Magnolia.

Falkenborn har agerat legal rådgivare åt Heimstaden och Wigge & Partners åt Magnolia Bostad.

Patrik Hall, VD Heimstaden AB                     0705 -85 99 56      patrik.hall@heimstaden.com

Fredrik Årman, Transaktionschef                  0705 - 90 04 77     fredrik.arman@heimstaden.com

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 juni 2018 kl. 18:00 CET.

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Norge och Danmark. Heimstaden har ca 31 600 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 54,8 mdkr värde. Heimstaden har en preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet HEIM PREF samt 2 obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.