Heimstaden växer i Danmark genom förvärv från NREP

Heimstaden förvärvar en portfölj med ägarlägenheter i 8 fastigheter belägna i Köpenhamn, Aarhus och Vejle.

Portföljen består av totalt ca 38 000 kvm fördelat på 377 ägarlägenheter och 5 kommersiella lokaler. Utöver detta ingår även 135 parkeringsplatser i förvärvet.

Fastigheterna är byggda mellan 2007 och 2013 i centrala lägen och med hög kvalitet. Exempelvis innehåller portföljen lägenheter i Isbjerget i Aarhus som 2013 utnämndes till Best Residential Development på MIPIM i Cannes, Frankrike.

Köpeskillingen är 1 128 mDKK och transaktionen genomförs som bolagsaffär. Ingående av avtal och tillträde sker den 31 oktober och finansieras genom befintlig kassa samt upptagande av nya lån.

Vi är glada över att utöka vår danska portfölj med fina lägenheter i bra lägen. Affären kompletterar vår existerande portfölj väl och kan med denna även ytterligare nyttja de stordriftsfördelar vi etablerat i Danmark”, säger Magnus Nordholm, vVD på Heimstaden.

Heimstadens rådgivare har varit Colliers Danmark samt Gorrissen Federspiel.

Magnus Nordholm, vVD                                           0705-29 31 44       magnus.nordholm@heimstaden.com

Tom Rasmussen, Head of Asset Management       0706-85 40 81        tom.rasmussen@heimstaden.com

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Norge och Danmark. Heimstaden har ca 36 500 lägenheter och ett fastighetsvärde om 70 mdkr värde. Heimstaden har en preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet HEIM PREF samt 2 obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.